Snabbtest av rättningsverktyg på nätet

Jag letar efter hjälpmedel för rättstavning på nätet.

TVÄRGRANSKA

Först hittar jag fram  till  ”Tvärgranska” där man kan skriva/kopiera in sin text och få den granskad avseende stavfel, kongruensfel, särskrivningar med mera.

Jag testar med en (snabbt påkommen) text  –  och blir mycket besviken, se själva:

Hej, jag hetter Kalle och jag har burjat i skollan idag. Kanske köpper jag lever pastej i afferen på väg hem så jag kan ätta makor efter skolan. mest jag gillar dricka Oboj till makorna om jag får men mamma vill att jag driker bara mjölk.

Den korrigerade texten kan man få upp i ett nytt fönster, vilket innebär att man skulle ha kunnat kopiera den och använda den i sitt eget textdokument. Språk är komplext, vilket inte minst wordprogrammets granskningsfuktioner kan intyga varje gång en text överhuvudtaget skrivs … men för Tvärgranska är det tydligen extra komplext, för varför skulle den annars tycka aatt till exempel ”burjat i skollan” är ok?

Jag letar vidare.

STAVA – SVENSK RÄTTSTAVNING

Hittar KTH:s rättstavningsprogram. Kör en kontroll på metabolisms url (i stället för på en wordfil) –  och inser att KTH:s program inte heller är något att hänga i julgranen. Först testar jag en variant och får en lång lista:

Felstavade ord i https://metabolism.wordpress.com/

WordPress: WordPress
com: come, cm, co, kom, om, som, dom, rom, tom
Mumincitat: Mumiecitat, Munmincitat, Murmincitat, Musmincitat
Mumincitat: Mumiecitat, Munmincitat, Murmincitat, Musmincitat
Entin: En in
Mumin: Munin, Mumien, Mumie
Ekelöf: Eklöf
Rushdie: ? hittar inga liknande ord
Janis: Jans, Janes, Janos, Junis, Janas
Loligt: Lovligt, Roligt, Soligt
Uncategorized: ? hittar inga liknande ord
ti: ta, tid, tio, te, tv, ty, tia, tu, tå
to: ta, tio, tog, tro, ton, tv, ty, tom, te, tok, tå (o.s.v.)

Sedan testar jag en annan och bättre variant av programmet (HÄR) som inte bara erbjuder en lång lista utan något mer informativt,  men inte heller den tycker ”burjar” är något att orda om, så jag letar vidare.

PETNOGA.SE

är nästa rättstavningsprogram jag hittar och av de testade verktygen är detta det som fungerar bäst. Flera av de felaktigt stavade orden markeras medan några förbises  – och felförklaringarna (under den analyserade texten), de får man helt enkelt bortse ifrån.

Nåja, inte så värst petnoga ... men klicka här om ni vill för att komma till rättstavningsverktyget

Kommentera

