UTMANING: Pedagogik i versform

Vygotskijs proximala utvecklingszon
har en alltigenom humanistisk ton:
Med hjälp av en annan mer kompetent,
av en så att säga egen kraft-producent,
görs först tillsammans vad man sen själv kan klara,
samspel med andra ger effekter som är svåröverträffbara!

En ABC-dikt jag glömt bort att jag skrivit. Nu önskar jag att jag haft alla pedagogiska teorier i gott minne, så att det kunnat blir en liten dikt för var och en av dem, det vore ju en skön liten serie! Men det kommer inte att bli av inom det närmaste decenniet så det blir i stället en utmaning:

Dikta en liten dikt på ett pedagogiskt/didaktiskt tema!

* Översikt över pedagogiska teorier (UR)

* Snabbinspiration på wikipedia

* Ikea-pedagogiken

(Och om du inte vill eller kan, så säger jag som jag (och du?) säger till mina (dina) elever: dikta en dikt om att du inte vill eller kan! 🙂 I förra veckan skrev förresten en elev en härlig dikt över frustrationen att sitta och vänta på att jag ska komma och hjälpa – motstånd eller ilska kan vara bra inspiration!)

Comments
3 Responses to “UTMANING: Pedagogik i versform”
  1. Mats skriver:

    Kul att du kommer ihåg den där sidan! Den har fortfarande potential, tycker jag.

    När jag var i naturen med studenter i veckan fick de i uppgift att skriva en haiku om dagen. Det var lagom utmanande – men hade blivit ännu skarpare om de visste att den skulle publiceras för världen.

    • Janis skriver:

      För stor utmaning, alltså? 😉 Äsch, kom igen!

      ABC-boken borde du göra reklam för igen, den har verkligen potential! Ska pusha för den här också!

      /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] UTMANING: Pedagogik i versform […]



Kommentera

