Pedagogbältet!

Sociala medier är inte illa – man möter människor man annars inte skulle ha mött – och man kommer på så mycket nytt! Ikväll, tillsammans med en lärare som jag mött via bloggvärlden, kom jag på Facebook på en utomordentlig hjälpreda för lärare:

Pedagogbältet! För den organiserade läraren!

Till utseendet mycket likt ett snickarbälte, men  i valfritt tyg från Gudrun Sjödén. Förstärkt med ergonomiskt axelband. För förvaring av nycklar, usb:n, pennor och sudd, sax, anteckningsblock. Whiteboardpennor och tavelsudd. Mobilen. Gem, häftapparat och hålslagare. Fjärrkontroll till smartboarden. Plåster till barnen. Halstabletter för den hese läraren.

Pekpinnen, på grund av dess längd, tar plats i ett löstagbart koger på ryggen (kan enkelt fästas i de extra förstärkta axelbanden). Koger modell större kan alla SO-lärare (de utan smartboard) ha till sina kartrullar, om de saknar kartor i det egna klassrummet. I de vertikala banden kan även mappar eller pärmar kilas fast utan problem.

* * *

Vad skulle du stoppa i ditt pedagogbälte?

Comments
9 Responses to “Pedagogbältet!”
  1. Morrica skriver:

    Färgglada kolor att belöna eleverna med när de gör något extra speciellt kreativt – det kan vara allt från ett fantastiskt arbete, en spontant vänlig gest mot någon till en formidabel ursäkt för varför de inte gjort det de skulle gjort eller kommer försent.

  2. Tweedelee skriver:

    Jag är jätteglad att du tänker på oss smartboardlösa so-lärare, det finns ju faktiskt kartrullar i ett hörn i källaren! Hittills har jag tyckt att de verkar otympliga att kånka omkring på men med bärhjälp blir det ju en helt annan sak!

    Får man plats för en bärbar pc, projektor och högtalare?

  3. Mats skriver:

    Jag trodde det var mer en hedersutmärkelse typ: Svart bälte i pedagogik.

    När du löst vardagens utmaningar på ett förtjänsfullt sätt, utan att använda våld. Eleverna kommer liksom att lära sig vem det är lönt att bråka med…

    • Lilla O skriver:

      Tänkte som du Mats när jag såg rubriken. Annars hade jag nog mest behövt ett portabel minne då jag glömmer lite för mycket just nu i slutspruten, men en dator + skrivare i bältet hade kanske funkat.

  4. Stråhatt skriver:

    Snyggt 🙂 Gillar modellen skarpt, en kreativ skapelse som kan ges från skolledning som julklapp till varje lärare, jag vill ha en orange

  5. Janis skriver:

    Morrica: Om det bara inte var för godisförbudet som råder, så!

    Tweedelee: Det var just dig jag tänkte på – och om man har ett pedagogbälte med kart-koger, då måste ju skolan köpa in aktuella kartor också! Bra, va! Bältet kanske kan kopplas till en lättrullande vagn som man kopplar på baktill och där allt ifrån dator till kopiator kan lastas. (Fungerar dock endast i skolor utan trappor.)

    Mats: Svart bälte i pedagogik, det låter det! Och flumpedagoger bär något psykedeliskmönsrat bälte? Nä, de bär ju förstås svart bälte!

    Stråhatt: Orange är alltid snyggt, särskilt till svart! Men kanske tyget också kan reagera på bärarens sinnesstämning – fungerar också som ett varningstecken, färgen signalerar när det är läge för eleverna att vara extra arbetsmotiverade …

    • Mats skriver:

      Jag saknar de där tröjorna som ändrade färg efter temperatur och kunde bli underbart flammiga. Det var sorts interaktivitet som satte igång fantasin.

      Jag tror att de var stora på Kiviks marknad 1995…

      Ett sådant bälte skulle kunna fungera som ett levande varningsmärke:
      – ajaj, han håller på att koka över!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Jag längtar tillbaka till min fåniga sida. Eller innovativa sida, om man hellre vill kalla den så: Pedagogbältet […]



Kommentera

