”Nationalsång förbjuden vid skolavslutning”. Eller?

En elev är upprörd över att det inte ska vara tillåtet att sjunga nationalsången vid skolavslutningar.

– De säger att den är rasistisk! Det är ju helt sjukt!

Bilden hittade jag hos http://www.lindelof.nu (klicka)

Jag har också sett grupperna på Facebook som protesterar mot detta – men jag ställer frågan om det verkligen är så. Vem har sagt så? I vilken skola är den förbjuden? Nej, det vet eleven lika lite som jag.

Jag hade tänkt googla på det, men hade inte hunnit innan jag mötte eleven och hans upprördhet. Nu sätter jag mig ner för att googla – och jag hittar (naturligtvis) ingenting av substans.

Träffarna går till privata bloggar och facebook. Någon bloggare är upprörd över att (en icke namngiven) skola meddelar att nu är det slutsjunget. En på Facebook är upprörd och vill att alla protesterar ”mot att den ej får sjungas i skolorna”  men utan att närmare beskriva var detta är förbjudet. En Facebookgrupp med 33 635 medlemmar vill ”ha tillbaks nationalsången i skolorna” och beskriver gruppen med orden: ”VARFÖR SKA VI INTE FÅ HA SVERIGES NATIONALSÅNG KVAR I SKOLORNA, TYCKER DET ÄR DÅLIGT”, men utan att ge någon bakgrund eller närmare förklaring.

Det enda läsvärda om nationalsången och traditionen att sjunga den i skolan hittar jag här: på bloggen Utsikt från ett tak.

* * *

… ja, att fostra kritiskt tänkande elever är skolans viktigaste uppdrag. Mycket viktigt. Tro inte okritiskt på allt du hör eller läser!

* * *

PS Bloggen jag länkar till via bilden har ett inlägg med rubriken ”Grundskolan är död” som jag tyckte var intressant.

Comments
7 Responses to “”Nationalsång förbjuden vid skolavslutning”. Eller?”
  1. Ja, det där med att nationalsången förbjuds känns ju lika logiskt som ”alla andra får ju!” som vi föräldrar får höra i tid och otid😉

  2. Tweedelee skriver:

    Här uppe i den del av norden jag bor i sjunger vi inte ”nationalsången” på skolavslutningen, vi har en egen sång som hyllar landskapet vi bor i… man kan säga att det är någon sorts protest mot ”storsvensken” för en somliga. Jag vet inte om det är bättre än att skråla nationalsången, båda ger mig konstiga vibbar och jag skulle hellre sjunga ”Efter plugget” eller något i den stilen.

    Det är ingen som har förbjudit Du gamla du fria, det är bara det att vi har ingen som helst tradition av att sjunga denna sång. Hur många av de som protesterar mot det sk förbudet kan egentligen sjunga sången? utantill?

  3. anmoweb skriver:

    Jag har bott i utlantdet några år och har inte följt med på debatterna i Sverige så mycket. Nu är det maj 2011 och jag fiskade upp denna ”nyhet” via en gammal kollega på Facebook. Om detta nu stämmer att det inte skulle vara tillåtet att sjunga Sveriges Nationalsång på skolavslutningar så har jag stort sett bara en sak att säga om det.

    KO-KO!

    Om någon menar det är rasistiskt att sjunga nationalsången så kan de bara flytta till ett annat land oavsett om de är infödda svenskar eller av annan nationalitet. De som bor i Sverige har valt att antingen bo där eller valt att flytta dit. Den svenska nationalsången är den sången som är vald att representera Sverige som nation. Har de valt att bo i Sverige så måste du ju också acceptera att nationalsången blir sjungen. Skulle det på något sätt vara mindre passande att sjunga den på en skolavslutning än på en sportarena, nationaldagen, på kungahusets födelsedagar och liknande? De bor i Sverige och då är det naturligt att sjunga den Svenska nationalsången.

    • metabolism skriver:

      Som jag skrev förefaller det vara mer av en vandringssägen än en sanning. Synd att så många ska behöva bli upprörda över något som ingen tycks kunna säga VAR och NÄR det har hänt.

      Men tack vare Sveriges åsiktsfrihet så kan vi tycka precis vad vi vill om nationalsången utan att behöva flytta någon annanstans.

      Nationalsången väljs nog många gånger bort i skolorna för att det finns så många andra sånger eleverna hellre vill sjunga på skolavslutningen, det är ju sommarlovet som firas, inte landet Sverige.
      /Janis

  4. Martin skriver:

    Karlsängskolan (åk 7-9) i Nora, norr om Örebro förbjöd nationalsången det år jag gick ut där kanske 8 år sedan, vi firade skolavslutning i Kyrkan i Nora och när vi skulle börja sjunga nationalsången hyschade lärarna hej vilt och vi blev strängt tillsagda att tänka på flyktingbarnen.

    Har ingen aning om den fortfarande var förbjuden. Samma år som vi förbjöds att sjunga nationalsången gjordes en jätte räd bland elevernas skåp och ryggsäckar i jakt på föremål eller musik som skulle innehålla vit makt, vet inte om något hittades.

    Inte myt eller vandringssägen för oss i alla fall, många på skolan som blev mycket förvånade då ingen information om förbjudet gavs på förhand.

    / Martin.

  5. Janis skriver:

    Intressant. Jag undrar ändå – även om lärares reaktion och vad de sa till er när ni (på eget bevåg utanför programmet?) skulle börja sjunga förefaller olycklig- om inte det du berättar om räden bland elevskåpen visar på något som gjorde sjungandet av nationalsången till något MER än ett sjungande av nationalsång … Det verkar infekterat på något vis och lärarnas hyssjande hade kanske därför en rimlig förklaring.

    • Martin skriver:

      Det fans helt klart folk som kallade sig nazister men det var bara en hand full, 3-4st kanske, och dom var kända av alla elever och gick i speciell klass. Vi andra elever var bara normala barn. Nu efteråt tycker jag att dessa räder efter vit makt relaterade föremål var bra men när det hände tyckte jag ju att det var oerhört stötande att bli inkallad till något lärarrum och få ens ryggsäck tömd som om jag skulle gå genom tullen till flyget. Nationalsången hade vi sjungit varje avslutning från förskolan och upp, satt lixom i ryggraden att följa programmet, därför blev det förvirrat när den uteblev med tanke på flyktingbarnen.

Kommentera

