Inarbetad tid kallas fortfarande för ”sommarlov”

… och det är ju lite synd. Om nya läraravtalet i DN. Om jag inte räknar fel blir mitt sommarlov 6 veckor långt, en vecka mer än min industriarbetarkompis. Måste nog kolla upp det där, har man sommarlov måste man ju veta hur långt det är. ”Sommarlov”  låååter i alla fall långt, så hoppas jag har räknat fel. Jag är så trött så jag kunde sova i tre månader minst.

PS Min industriarbetarkompis tar en vecka ledigt redan nu. Det kan inte jag göra, det finns inte en chans. Om jag tänker efter så kan jag inte hitta någon annan vecka som det direkt hade passat, det är alltid något särskilt på gång. Ingen är oumbärlig, men det är ganska lätt att känna sig som det, i skolan.

Comments
5 Responses to “Inarbetad tid kallas fortfarande för ”sommarlov””
  1. Pernilla skriver:

    Verkligen. Det är sant att ”lovet” krymper för varje år. Tycker inte att det är så stor skillnad på min och andras ledighet. De har övertider och flextider och kan jobba lite hemifrån och dona. De har lika långa (korta?) sommarlov som jag.

  2. Man kan tycka att det är att märka ord men jag retar upp mig på att vår ledighet kallas sommarlov. Jag skrev ett eget inlägg: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2010/05/vi-far-sommarlov.html

  3. festinalente1 skriver:

    Media har en förmåga att arbeta in felaktiga begrepp. Folk i gemien anammar ord man hört i ex. nyhetssändningar.
    Häromdagen reagerade jag på att man i radionyheterna, både som rubrik och inledningen på inslaget sa att: ”Sverige tvingas att betala för ytterligare vaccin, trots att svininfluensan är över”.
    Visserligen avslutades inslaget med en förklaring: Sverige skulle betala för de doser man beställt i första läget, då alla skulle få två doser.
    ”Ytterligare” för mig är ”ännu mer”. I detta fallet skulle Sverige betala för vad man beställt och avtalat om.
    Ännu ett exempel på medias makt (som media inte riktigt vill kännas vid: att ha ett redskap att skapa opinion med fördelen att alltid få sista ordet), ibland genom att handskas lite väl slarvigt med sanningen genom sina ordval.

  4. Lilla O skriver:

    Irriterar mig också oerhört på sommarlovssnacket. Ibland undrar jag om inte 40-timmarsvecka med övertid hade varit det bästa för att få slut på allt snack. Dyrt för arbetsgivarna bara…

Kommentera

