Någon annans prov

– Hur gick det på provet?
– Okej… Fast jag kom på hemma igår att jag hade glömt alla böckerna i skåpet, så jag kunde inte plugga.
– Men gick det bra ändå?
– Mm… Jag hade Wikipedia uppe på mobilen [fniss]…
– Men!?
– Det var om antiken och så…
– Men så kan du ju inte göra!
– [fniss]

Vad gör jag nu? Ska jag berätta för elevens lärare att hen fuskat eller ska jag låta det vara?

Läge att trycka på denna?

Att ”fuska” innebär ju i vissa fall att eleven faktiskt lär sig, men om pedagogen inte vet om det så blir det lite knepigt. En del lärare låter eleverna tillverka fusklappar och då är det ju kontrollerat fusk, om man ens kan kalla det för fusk.
I Lena Anderssons sommarprogram från 2008 (jag har lyssnat på det där programmet säkert 20 gånger, så jäkla bra är det), pratar hon om doping. Där driver hon tesen att doping skulle vara ett sätt att göra så att alla kan tävla på samma villkor, så att alla startar från noll. Behöver man mer doping får man ta det, är man redan jättebra kanske man inte får något alls.

För några månader sedan gav jag mina elever ett prov där de fick gå ut på nätet för att lösa uppgifterna. Det hade flera skäl, bland annat att det hade varit omöjligt att komma ihåg allt utantill och för att provet skulle efterlikna en realistisk arbetssituation. Så då var det ju okej.

I Pedagogiska Magasinet, nr 4/2009, (eller här) finns en läsvärd artikel om fusk. Där citeras en lärare som säger: ”Du tränar inte upp din kropp genom att låta någon annan göra armhävningarna åt dig, inte sant?” En annan lärare säger ”Fusk är pedagogens problem. Det är inte eleverns problem. Vi är alla enkla varelser som tar kreativa genvägar om vi kan.”

Tillbaka till antiken (provet alltså). Så här tänker jag: Den här eleven brukar inte fuska. Hen är ordentlig större delen av tiden. Det vara bara ett prov. Hen kommer att få godkänt på kursen. Pressen och stressen att sitta och leta svar på mobilen i klassrummet medan läraren (som alla elever är livrädda för) är där inne är straff nog. Vad vinner någon av oss tre på att läraren får veta att eleven fuskat?

Comments
10 Responses to “Någon annans prov”
  1. Morrica skriver:

    Ett klokt beslut fattat på genomtänkt grund.

  2. Stråhatt skriver:

    Ja klokt tänkt 🙂

  3. Tråkmagistern skriver:

    Tror du att det slutar därvid? Vad händer nästa gång du själv har prov med denne elev, kan du hålla tillbaka misstanken om fusk? Vad händer när eleven berättar detta för sina kompisar och det kommer fram? Vad har du gjort för elevens framtida arbetsmoral? En riktig björntjänst.

    Kort sagt, det du gör mot/för en elev påverkar alltid flera. Sen verkar du inte lida av kollegialitet i någon större grad…

    • Pastor Stephan skriver:

      Men lilla tråkmagistern. Ta och kryp fram och in i detta århundrade. Om man läst en (1) poäng pedagogik och framför allt bottnar i ämnet man har sig tilldelat på schemat så märker man ganska snart att fusk kan definieras på många olika sätt. Fundera ett slag på vad du skrivit. Jag tror nämligen att inlägget skrevs i affekt, därav ditt något fyrkantiga ställningstagande.
      Arbetsmoral. Jo, jag tackar. Tob…, eller jag menar eleven är förmodligen förstörd för all tid och evighet. Jag har slutat undervisa. Jag har inga under att visa på. Kollegialitet bygger inte på angiveri utan det går djupare än så.

      Guds rika välsignelse önskar jag dig.

      Pastor Stephan

  4. metabolism skriver:

    Vilken tur att jag känner min elev bättre än du, Tråkmagistern.
    Hur jag gör om jag någon gång skulle ha prov med denna elev beror ju på hur jag har konstruerat provet. Om det är tillåtet att använda sig av fusk så är det ju bara att köra. Om hjälpmedel inte är tillåtet så kan jag be eleven lägga mobilen på bänken, eftersom både hen och jag känner till hens tidigare fusk.

    Vad gäller framtida och nuvarande arbetsmoral är jag inte orolig eftersom den här eleven är talangfull inom det området hen utbildar sig inom. Kunskaperna om antiken kommer hen att kunna ta igen på eget bevåg eller via högskola.

    Intressant att du skriver ”lida av kollegialitet”. Det säger nog mer om dig än om mig. Vi jobbar inom skolan. Inte inom Gestapo.

    /Monica

  5. Jag skulle vilja veta hur provresultatet blev? För om frågorna är av argumenterande och diskuterande art (vilket de väl borde vara?) är det ju inte alls säkert att wikipedia kan ”hjälpa till” på samma sätt som om frågorna var rena ”kunskapsfrågor” á la frågesportprogram på TV.

    Personligen tycker jag det är ganska intressant att eleven berättade för dig att han ”fuskade”. Det tyder på olika saker. Antingen har ni en väldigt rak och öppen relation som du bör värna om. Eller så tycker inte eleven att det är fusk. Eller så ville eleven med sitt fusk bevisa något. Och det där något är väldigt intressant att ta reda på. 😉

  6. Stråhatt skriver:

    Finns Tråkmagistern i verkligheten eller är det en påhittad person som bara låtsas vara lärare? Den tanken slog mig just nu. Om personen finns IRL och är lärare vilket jag betvivlar då, då undrar jag varför Tråkmagistern vill påvisa med sitt uttalande om kollegialitet? Behöver jag säga att jag får riktigt otäcka associationer…

  7. Tråkmagistern skriver:

    Stråhatt: Att beivra fusk ger dig alltså kalla kårar? Det är en tvivelaktig moral i MINA ögon.

    • Stråhatt skriver:

      Nä, kalla kårar får jag inte alls, utan otäcka associationer. Om jag har en tvivelaktig moral i dina ögon, då låter det vackert.
      Kan fortfarande inte släppa tanken på att du är en fejk. Dina utspel gör mig faktiskt lite uppspelt. En liten Seriefigur som hoppar fram då och då….fast ibland så slår det mig att du kanske finns på riktigt i ett klassrum någonstans i Sverige och det är då mardrömmarna är ett faktum…

  8. Janis skriver:

    Jag misstrodde prov redan innan mitt första år som lärare, och nu misstror jag dem ännu mer. Jag har testat och funnit dem väga alldeles för lätt.

    Jag vill ha skriva texter och muntliga utsagor, det är det enda som säger något.

    /Janis

    PS Man kan också fråga sig om de som läste på och inte fuskade kan MER om antiken om en månad eller ett halvår, än den som fuskade ..?
    Vad är det vi mäter? ”Mätbara specifika faktakunskaper per den 3/5?”?

Kommentera

