Grattis Mumin 65 år

Mumin : Tove Janssons samlade serier. D 1Mumin : Tove Janssons samlade serier. D 2Mumin : Tove Janssons samlade serier. D 3

Vi metabolister gillar Mumin och Tove Jansson, så självklart måste också vi gratulera 65-åringen! Grattis!

Själv har jag en hel del Mumin i bokhyllan, men av Adlibris 15 titlar skulle jag gärna köpa flera – jag har länge drömt om att ha den kompletta samlingen av böckerna. Just i dag blir jag mest sugen på de tre samlingsvolymerna av seriealbumen, för serie-Mumin är verkligen helt underbar!

Jag känner habegäret och läslusten, jag måste nog slå till! Frågan är bara var de ska få plats? Tänk vad häftigt att ha en muminbokhylla som ser ut som muminhuset, eller ännu hellre som mumipappans fyr!

Ska krypa till sängs nu, läsa klart Kerstin Thorvalls ”Det mest förbjudna” och i stället färdas till Mumindalen. Tvära kast! Mumintrollens (känslo)liv är inte så enkla som de kan förefalla, det vet alla som någon gång läst litteraturvetenskap – men betydligt mer idylliska än Thorvalls skakande berättelse!

Kommentera

