Författarna anpassar sig efter mediet?

Amazons läsplatta

Tomma bokhyllor - förfärande framtidsscenario!

På tal om läsplattor läste jag att

originaltexterna till e-böckerna kommer att förändras i takt med att den digitala bokmarknaden flyttar fram positionerna. Enkelt uttryckt, att författarna kommer att anpassa sitt skrivande efter de tekniska möjligheterna. ‘Det är samma förändring som vi har sett tidigare genom historien, när texterna har gått från att presenteras på stentavlor och pergament till tryckta papper’ ” (DN 16/4).

Det låter lite läskigt, tycker jag, om det inte handlar om ren facklitteratur. Å andra sidan minns jag att när jag läste Olof Lagercrantz lärda tankar om ”Aeniden” så hade jag önskat ännu mer. Och i en e-bok hade länkarna kunnat finnas till en mängd olika kommentarer som fördjupat förståelsen av verket, och även länkar till (citat ur) originalet, de hade kunnat stå som spön i backen. Och det hade jag ju gillat.

Så, ja, det låter kanske inte så skrämmande ändå. Om romanen fortfarande såg ut som en roman, kunde läsas så som en bokbundet roman kan läsas –   men med extramaterial som man kunde välja om man ville ta till sig medan man läser eller efteråt (precis som fotnoterna i en bunden bok). Det vore ju hur spännande som helst!

Om de bara kunde få in allt det där i en bunden bok av papper där  man vänder blad som prasslar … det vore ett medie att tala om, det! För den bundna boken av papper är ju grejen! Klart att stentavlor och pergament fick på foten av papperet, det säger sig självt. Men jag är långt ifrån säker på att papperet kommer att räknas ut. Fast orolig blir jag. För jag gillar ju mina bokhyllor! Vilken trist grej med alla tjocka, smala, sobra, färgglada böcker samlade i en liten apparat!

Det måste ju författarna också tycka, så snälla alla nutida och framtida författare bli nu inte förblindade av tekniken och börja anpassa ert skrivande!

Kommentera

