Visa mig dina tangenter så ska jag säga vem du är

tangentbordVad kan man lära sig av att städa 23 tangentbord? Jo, om tålamod och uthållighet i sann Karate Kid-anda. Men förutom det kan man lära sig vilka tangenter som är smutsigast, och i och med det vilka tangenter som är viktigast.

J som i ja (om det betyder ja eller jag vet jag inte. Säkert båda.)
Delete som i Det Duger Inte
Mellanslag som i    och en plats att vila tummarna.
9 som i deras födelseår
. som i .com, .se, .nu och …
Enter som i Utför nununu
Öka volymen som i öka volymen (Däremot var sänk-knapparna ganska rena)

Slutsats? Mina elever är helt normala.

Comments
9 Responses to “Visa mig dina tangenter så ska jag säga vem du är”
  1. Janis skriver:

    😀

    Men varför är det du som städar 23 tangentbord? Hur många poäng tog du i det?

    (Jag tog inget enda poäng i att städa bort klotter, men jag fixar det ganska bra, ändå. Men varje gång undrar jag varför. Svaret är att vi har för lite rengöringsmedel, så jag måste hushålla med det och eftersom det är endast jag som hushållar med det så är det jag som oftast gör det).

  2. Morrica skriver:

    Gör du rent 23 tangentbord till skolan på en söndag???????

  3. Monica skriver:

    Det var på en torsdag 🙂 Jag försöker att hålla mig i en annan kommun på helgerna.

    Och anledningen till att jag städade 23 tangentbord var för att om inte jag gjorde det så skulle ingen annan göra det… Tyvärr.

    • Mats skriver:

      Tror du verkligen i-n-g-e-n annan skulle göra det?
      Aldrig?

      Jag har en granne som brukar städa sitt piano en gång i månaden – ibland avbryter jag henne vid ettstrukna C. Bara för att se vad som händer…

      Rengöringsmedel på dator? Har du läst instruktionsboken? Det trodde jag var helt förbjudet!

      • Morrica skriver:

        Mats har en viktig poäng, skulle verkligen i-n-g-e-n annan göra’t? Varför är det ditt ansvar att rengöringsmedlet räcker?

        Jag är hemsk och hård och cynisk, och jag kommer antagligen att såra dig nu men tös, låt bli att städa tangentbord. Låt bli att ta ansvar för rengöringsmedel. Det är inte ditt jobb, det är inte ditt ansvar, det är inte vårt ansvar som lärare. Någon annan slipper ta sitt ansvar för att du tar det åt dem, och denna någon är i förlängningen din chef, dvs din kommun.

        Vi måste lära oss säga nej, vi måste lära oss att inte vara duktiga Annika. Att låta bli att göra rent 23 tangentbord är en god början.

      • Mats: Jag VET att ingen annan skulle göra det. Med tanke på hur tangentborden såg ut hade det varit kriminellt att inte rengöra dem.

  4. Janis skriver:

    Rengöringsmedlet är mitt och det används bara till bänkarna!
    Men i dag var det eleverna och inte jag som skurade, vi har fått tag på nytt städmaterial!
    Det är inte mitt ansvar och jag säger nej till en massa, men ibland måste man göra saker man inte vill bara för att få det att gå runt, vad man än tycker om det. Så är det ju – och så förblir det så länge vi inte vägrar.
    Jag är inte kurator heller, men måste agera sådan fastän jag ibland helt saknar kompetens för att hantera svåra livsfrågor. Då kan jag inte skrika efter att kommunen ska anställa en kurator till, det är bara att göra så gott man kan. Jag önskar föräldrar krävde mer av skolan (och kanske skällde mindre på lärarna), det är deras krav som det lyssnas på, om det lyssnas på någons. /Janis

    • Morrica skriver:

      Och så länge man gör det för att få det att gå runt så går det runt, och problemet försvinner utom synhåll för den vars ansvar det egentligen borde vara att lösa det en gång för alla. Jag säger inte att du gjorde fel, och inte att det är fel att ha ett rengöringsmedel för bänkar heller trots att kommunen är ansvarig för att städningen sker på ett nöjaktigt sätt, jag säger bara att det är viktigt att man tar dessa beslut med öppna ögon. Ty de får konsekvenser.

      • Janis skriver:

        Ja, det får konsekvenser – det har jag varit inne på minst en gång i tidigare inlägg. Vi diskuterar det här emellanåt (inte så ofta, det hinns inte med) på min skola, att så länge lärare gör allt (och mer och mer och mer) utan att klaga mer än vad som klagas, då kommer lärare bara få göra ÄNNU mer. Det mesta görs ju för elevernas skull, så de inte får sitta emellan – vilket ju faktiskt är vad de ändå får göra med alla nödlösningar för att hålla skoldagen flytande. Nu pratar jag inte om att skura bänkarna, för det är en bagatell jämfört med så mycket annat som de flesta lärare tar på sig att göra, även om de inte borde. Som att regelbundet vicka för sjukfrånvarande kollegor och m.a.o. göra 2 lärares jobb – för att det inte tas in vikarier, eller för att lärarlagen är så väldigt slimmade så de saknar tillräckligt beredskap för en skoldag där inte alla är på plats samtidigt.

Kommentera

