Lärarlegitimation vs läraraspirant

Hos Mats på Tysta tankar hittar jag  o r d e n: En examinerad lärare har redan gjort den praktik som behövs. (Jag länkar till samma radiolänk som Tysta tankar.)

Jag har svårt att förstå det där med lärarlegitimation – i alla fall den som skulle följa efter flera års studier med regelbunden praktik. Däremot kunde praktiktiderna se lite annorlunda ut, längre block till exempel, så  man hann känna på, på riktigt.

Min idé är i stället att utbildningen inleds med en längre (betald eller studiemedelsberättigad) praktiktid. Då slår vi två flugor i samma smäll. För skolan behöver fler vuxna i skolan. Och en aspirerande lärare, som efter ett halvår eller år i skolan fortfarande vill bli lärare och visat sig ha fallenhet för det komplexa yrket, har fått en bra ingång i yrket. Att läraraspirantens praktik kombineras med ett teoretiskt upplägg runt pedagogik i lärarutbildningens regi, säger sig självt.

Det finns flera anledningar till varför jag är mycket tveksam till lärarlegitimation. En är att vi i konsekvensens namn då också borde kompetenspröva hela lärarkåren – för vad garanterar ”kompetensen” hos alla erfarna lärare? En sådan kontrollapparat är förstås alldeles ogenomförbar, både tids- och kostnadsmässigt, men mest av allt för att ingen vet hur denna kompetens skulle testas/mätas.

Annonser
Comments
5 Responses to “Lärarlegitimation vs läraraspirant”
  1. Christermagister skriver:

    När det gäller utfärdandet av legitimationer så ser jag det största behovet i att bedöma de lärare som kommer in genom KPU; det är inte säkert att de har haft någon praktik alls. De som gått en lärarutbildning kommer antagligen att klara sig utmärkt, men visst finns det en osäkerhet när det gäller rättssäkerheten.

    Att kompetenspröva hela lärarkåren skulle ju vara en alltför stor apparat, men på ett sätt lyder vi alla under samma villkor; legitimationen kan dras in. Hur bestämmelserna runt detta kommer att se ut är jag riktigt nyfiken på! Jag hoppas på ett system av erbjudanden om kompetensutveckling innan indragning kan komma på tal av pedagogiska skäl.

  2. Kalmardamen skriver:

    Instämmer helt i ditt inlägg.
    Skolan skriker efter flera vuxna och precis som du skriver så slår vi två flugor i en smäll med att inleda utbildningen med en längre praktik.
    Praktikanterna får en möjlighet att känna efter om arbetet känns rätt för dom.

  3. Janis skriver:

    Tack, Kalmardamen! Synd bara att inte fler instämmer, tvärtom läste jag i stället att redan den beintliga verksamhetsförlagda utbildningen (”praktiken”) minskar i den nya lärarutbildningen. Synd!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Tidigare på metabolism: Lina om lärarlegitimation och ”AT-tjänstgöring”, Janis om lärarlegitimation eller läraraspirant. […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: