Se upp där nere nu kommer han! Om yrkeslegitimationen.

Från DN DebattAlliansens nya förslag om lärarlegitimation låter ganska bra. Behöver dock mer tid på mig att läsa och tänka, så jag får reservera mig för eventuella ändringar. Men punkt 4, att införa ett introduktionsår med mentor, har jag (och många lärarstudenter med mig) velat ha länge.

Under introduktionsåret får läraren eller förskolläraren inte tillsvidareanställas. Bara med ett intyg om godkänt introduktionsår och med godkänd formell utbildning i botten ska en lärare eller förskollärare kunna få sin legitimation. På så sätt införs en dubbel kvalitetssäkring av den blivande lärarens lämplighet. Dels i lärarutbildningen, dels i yrkeslivet i samband med introduktionsåret då rektor får möjlighet att göra en lämplighetsbedömning av läraren. (Ur debattartikeln i DN.)

Men vad händer om man får IG under sitt introduktionsår? Måste man tillbaks till skolbänken? Blir man arbetslös? Förbjuds man att vistas i skolor? Kommer man ges möjlighet att rätta till sina misstag (om de inte är allt för grova förstås)? Vilken typ av misstag får man göra?
När jag berättade för några vänner till mig, som också är lärare, att jag var orolig om min provanställning skulle bli fast eller inte fick jag höra: ”Har du bjudit eleverna på knark? Har du våldtagit någon? Om du inte har det behöver du inte oroa dig.” Och jag tänkte: ”Okej. Då borde jag ju vara lugn.”

Nu kanske vi ska börja diskutera vad en ”lämplig” lärare är.

Comments
4 Responses to “Se upp där nere nu kommer han! Om yrkeslegitimationen.”
  1. Janis skriver:

    Vem vill utbilda sig i 5 år om risken finns att någon rektor sedan (och kanske också högt godtyckligt) säger nej till legitimation?

    Vad garanterar ”gamla” lärares kompetens? Ska de testas i någon provrunda av något slag?

    Är inte VFU:n det som sållar bort de olämpliga på (ett mer humant och) tidigare stadie?

    Är inte en lärarlegitimation en jättesågning av utbildningen? En yrkesexamen är alltså inget kvitto på kompetensen?

    Som om nu det vore något nytt men då kanske det är utbildningens examensordning som ska ändras?

    Några tankar, direkt och osorterat ur skallen. /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] kan utfärdas; hur kommer det att gå till i praktiken och hur rättssäkert är det? (Se Metabolism och Tysta tankar) Kommer skolorna att ha mentorer till de nyanställda? Hamnar pengarna som […]

  2. […] SvD.se DN.se Moderata perspektiv Sharkandgirl Karin Yngman Christoffer Fagerberg Metabolism – Se upp där nere nu kommer han! Om yrkeslegitimationen. Metabolism – Men varför? […]

  3. […] Se upp där nere nu kommer han! Om yrkeslegitimationen. […]



Kommentera

