Tomma omdömen skramlar mest

*** Det kan vara så att jag har publicerat det här inlägget förut, men jag hittar det inte, så jag gissar att jag bara tror att jag publicerat det. Hjärnan gör ju ingen åtskillnad mellan konstruerade minnen och upplevda minnen har jag hört. Undrar vad mer det är jag inte gjort men tror att jag har gjort och tvärtom. ***

Mitt Numbers-ark

Så här ser mitt Numbers-ark ut. Elever och betygskriterier. När eleven visat att hen kan skriver jag OK i rutan.

Sen jag började jobba har tiden gått fortare. Man kommer till jobbet på måndag morgon, när det är dags för lunch är det tisdag, och när man tittar på klockan nästa gång är hon 17.45 och det är torsdag. Fredagarna susar liksom bara förbi. Vad har vi hunnit med? Vad har vi missat?

På onsdagen upptäcker jag mail från några av mina elever. De ska ha utvecklingssamtal nästa dag och vill ha omdömen. Det var ju inte så länge sen sist, tänker jag och inser att skolans tideräkning skiljer sig från världen utanför. Så då var det länge sedan jag skrev omdömen. Och när jag sätter mig och börjar skriva märker jag att jag gör så som man inte ska göra. Istället för att vara konkret och skriva vad som fungerar börjar jag sticka in fraser som ”inga problem” och ”inga svårigheter”. Bara att nämna ord som kan ge negativa associationer, även om omdömet är bra, kan skapa små tankespöken.* Sen gör jag den där klassiska ”Det här gör du bra…. MEN det här måste fixas och sen kan du leva lycklig i alla dina dagar”. Alltså… Vad är det med mig? Trots att jag vet hur man ska göra så är det som att något annat tar över. Som om jag följer ett mönster, trots att jag inte kommer ihåg de flesta utvecklingssamtal jag varit på eller de omdömen jag själv fått. Då kan man ju undra var det kommer ifrån. Är vårt sätt att ge omdömen genetiskt nedärvt? I så fall är det ju inte mitt fel..

Jag bestämde mig för att det var genetiskt, men valde trots det att gå emot min natur och skriva vad som fungerar och vilka områden eleverna behöver jobba med. Omdömena blev bra (om än lite för svävande på en del punkter). Men oj vad svårt det är att inte gå i floskelfällan! Man kan inte likna flosklerna vid små gropar som man kliver ner i, eller snubblar på. Nej, jag skulle hellre likna dem vid kvicksand. Plötsligt står man där och ser sina knän försvinna utan att man riktigt förstår vad som händer förrän det nästan är för sent.

När jag pratar med andra nyblivna lärare märker jag att vi sitter i samma båt. De slänger sig också med floskler! Men vad värre är: Det är inte bara vi färskingar som vadar runt i floskelträsket. Nej, de gamla rävarna** gör också det! De gör precis likadant. Skillnaden är att de håller tyst om det. Men egentligen är alla lika lost när det gäller omdömen. Det är en klen tröst.


* I Janis inlägg om utvecklingssamtal och mitt inlägg om samma sak finns länkar som leder till artiklar om vad man kan tänka på, samt läsvärda kommentarer från er som läser.

** Alla som har jobbat mer än ett år räknas dit. Och alla lärare gör så klart inte så här. Så klart.

Comments
2 Responses to “Tomma omdömen skramlar mest”
  1. Magister-janne skriver:

    Utan floskler dööör jag 🙂
    Med 120 elever att skriva ”poetiskt”;-) och kreativt om är det svårt att undvika floskler, men förhoppningvis så finns det någon vettig mening bakom dem.
    Vad som en del föräldrar är kritiska till är att vissa lärare undviker att skriva saker om vad läraren och skolan kan och ska ta för ansvar och vilken deras roll är… Det är värt att tänka på…

  2. metabolism skriver:

    Jag skrev ”IBLAND kan du prata LITE för mycket” ..! Generalfelet över alla generalfel! Det tog jag snabbt bort, och till mitt försvar kan sägas att jag väl hade suttit i 3 timmar när det halkade ur fingrarna. I omdömena har jag inte sagt något alls om att det pratas för mycket, det är en tråkig kommentar, och dessutom inget som är något nytt för varken mig eller eleven 😉

    Funderade på om jag kunde skriva: ”Ibland går det bra, ibland går det mindre bra – för både dig och mig. Ska vi komma överens om att göra det bästa av situationen?” i alla 150 omdömena, men jag la ner det …

    /Janis

Kommentera

