Funderingar i provrättningstider

Läser niornas uppsatser, nationella proven i engelska. Trevlig läsning! Tar mycket tid i anspråk, särskilt för mig som är novis på området. Aldrig att jag suttit med så här många uppsatser och eget ansvar att bedöma dem!

Mindre trevligt är att betygsätta dem… Det är ju verkligen inte bara språkkunskaper och formuleringsförmåga en uppsats på ett ämne som engagerar personligt innehåller … Svårt att hålla sig neutral när texterna är personliga. Egentligen är formuleringen ”om texten är personlig, informativ och engagerad/engagerande” i bedömningskriterierna vansklig – för hur ska man kunna bedöma något personligt? Då går man ju farligt nära att bedöma något som alls inte är en skriftlig färdighet. Egentligen, eller liksom.

Tänker på vad mycket mer man kunde gjort av de nationella proven, än att bara bedöma dem. Om man fick fri tillgång till dem efteråt – då skulle man kunna arbeta vidare med dem och eleverna lära sig en hel del. Det känns bortkastat att så bra texter (både de som ingår i NP och elevernas egna) inte kan arbetas vidare med!

Släpp proven fria och låt den formativa bedömningen få en chans, så snart den nationellt jämförbara (?) summativa bedömningen är klar. Så leder den formativa bedömningen till en ny summativ bedömning  – och under processen – vad kan inte ha hänt då!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: