Bedömer mer än undervisar

Klockan är 20,25 och jag måste gå och lägga mig. Därför bara ett kort citat från det Lärarnas Riksförbunds Mette Fjelkner skriver i SvD i dag beträffande lärares ökade arbetstid i och med de skriftliga omdömena och de nya nationella proven:

Det är unikt för svensk arbetsmarknad att en regering fattar beslut som innebär flera veckors mer arbete för enskilda individer, utan att det kompenseras. Om andra yrkesgrupper fått så omfattande nya uppgifter av regeringen är jag är övertygad att det skulle ställas krav på att andra uppgifter skulle tas bort, eller att fler personer skulle anställas.

Anledningen till att jag ska gå och lägga mig 20,30 denna torsdag är att  jag skriver skriftliga omdömen och rättar nationella prov. Jag har arbetat 18 dagar på raken nu. Egentligen skulle jag behöva nätterna till dessa uppgifter, men det är en omöjlighet om jag samtidigt ska komma upp nästa dag. Att de kommande två dagarnas lektioner är ”planerade” liksom på en höft, är också en konsekvens av arbetsbördan. Jag skriver så mycket  OM eleverna och jag BEDÖMER deras prov så jag hinner eller har inte krafter nog (att vara vaken om kvällarna eller) att fundera så mycket över hur jag ska UNDERVISA dem.

PS Häromdagen skrev jag ett mejl till en kollega och såg sedan att jag råkat skriva ”under påskolovet”. Fel – men sant! Påsk-olov blir precis vad det blir. Liksom höst-olovet, jul-olovet och sport-olovet. Det är obra.

Comments
5 Responses to “Bedömer mer än undervisar”
  1. Morrica skriver:

    Ja, det är obra.

    Måste du bedöma så många prov? Kan du inte liksom… hoppa över några?

  2. Marie skriver:

    Hahaha…kanske skulle du vidarebefordar detta inlägg till Mr. Björklund…och fråga hur han har tänkt sig med både undervisningsupplägg och olovhet. 😉

  3. Janis skriver:

    Jag räknar med att herr Björklund redan läser den här bloggen, precis som han bevakar alla andra skolbloggar! 😉 Det har kanske inte gett resultat ännu, men sent skall syndarn vakna!

    😉 /Janis

  4. Magister-janne skriver:

    Man får väl använda ”karbonkopior” till omdömena för att hinna och så använder man betygstärningen till proven. Varierar bara mina omdömen lite – ok, bra ganska bra, du kan en del, bra jobbat, jaha… Går på chans…

    *ironi*

    Men du ha rätt.
    När ersätts en gammal uppgift istället för att ytterligare en ny läggs till?

    Jag länkade till ditt inlägg på min blogg.

Kommentera

