Janis läslogg 2010

Årets första böcker. Läsåret börjar bra!

Sista resan Sista resan av Carsten Jensen

Mycket bra, men dyster – och inte samma läsupplevelse som Vi, de drunknade som jag hyllade här (bok nr 1). Oerhört välskriven, inkännande med den olycklige konstnären som vi får följa. Bläddrar jag i den nu efteråt får jag genast upp bilder på näthinnan och känner av känslolägen.

Nästan slumpvist valt citat –  att prosan är poesi syns tydligen om man skriver i diktform :

Var tiden ett skepp på väg mot horisonten,

där det som först varit tydligt

blev svagare och svagare

så att det väsentliga

försköts

och bytte plats?


Några steg mot tystnaden : en roman om fångna by Eyvind Johnson Några steg mot tystnaden av Eyvind Johnson

I grund och botten älskar jag ju Eyvind Johnson (underbara Romanen om Olof (främst första delen) och fantastiska Strändernas svall). Men den här, Johnsons sista roman, den irriterar mig bara. Dialogen mellan de två älskande är den mest irriterande dialog jag någonsin läst. Även om jag tror jag förstår varför de talar som de gör, eller varför E.J. valt dem tala som det gör.  Träffade jag dessa personer i verkligheten skulle jag vilja be dem att sluta fåna sig, lägga ner jargongen. Parallellhistorierna är för sega. Det tar minst 50 sidor innan jag vant mig vid stilen och jag ger upp boken innan jag läst den färdig. Jag bryr mig inte om vad som händer en endaste gestalt i den här sega soppan.

Ett slumpvist valt exempel på stilen som jag hade så svårt att vänja mig vid (de älskande sitter och äter i hotellrestaurangen):

De skålade och såg varann in i ögonens djupaste djup och betraktades under den tid detta djupblickande pågick med fortsatt och stegrad värme av sin publik, medan middagen fortskred i förhållandevis lugn takt. Den statistiskt uträknade glasförlusten och dukskadorna på grund av turisternas , genom glädjegester , i golvet nedfallna eller på bordet av iviriga händer och armbågar omkullknuffade fyllda eller halvfyllda vinglas, var den vid sådana tillfällen normala.

När jag nu skrivit ner det (vilket inte var det enklaste) kan jag inte låta bli att imponeras. När jag läste Thorvall (nedan) tänkte jag att man skulle analysera den, så att man kunde skriva något riktigt om den (mina läsloggar är ju inte så värst ”litterära”). Men det är kanske mer böcker som irriterat som man bör analysera? De små tingens gud blev ju bättre vid analyserandet. (Vissa delar, hennes svulstiga metaforer var lika irriterande efteråt.)

Jakten mot nollpunkten Jakten mot mot nollpunkten. En roman om mig själv av Carl Johan De Geer

TYCKER MYCKET OM. Det är ingen dussinbok, den är rolig, annorlunda, allvarlig, klok och fängslande.

Citatet berättar mer om boken (först ska berättas att De Geer precis berättat om det där psykologiska bläckfläcks-testet, Rorschachs sortering av psykiskt sjuka genom associationsleken):

Boken som ni håller i, den är helt i Rorschachs anda liksom alla andra böcker. Odräglig, självupptagen, förvirrad, oklar, klok, ögonöppnande, verkligt viktig, helt onödig, den säger helt olika saker till olika personer.

Det är den där icke-kronologin, associationerna som leder än hit, än dit, som är så fängslande. Och det han berättar förstås.

När man skjuter arbetare När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall

TYCKER MYCKET OM.  Jag minns att jag när jag var i de tidiga tonåren så läste jag ungdomsromaner av Thorvall. Jag minns inte vad de handlade om, jag gissar om en ung tjej som hade problem av något slag. Men jag minns att jag tyckte om böckerna, och också Thorvalls teckningar. Tänker jag på böckerna ser jag  grå trottoarer och höga huskroppar, i regn. Nitton kronor för pocketutgåvan på bokrean är ett löjligt lågt pris. Bara förordet är ovärderligt.

Kommentera

