40 timmar i veckan tycker skolledare att lärare ska jobba

Och så ska de ha semester som vanligt folk. Punkt, slut.

Att närapå 200 skolledare i svenska kommuner  kräver att få bestämma över lärarnas arbetstider (DN i dag) kan väl sägas vara symptomatiskt för den tid vi lever i. Nyliberalismen som genomsyrar snart allt i vår samhälle och så skoldebatten – som den låter – ja, ni vet.

Jag tänker på  begrepp man använder inom receptionsforskningen när man studerar och teoretiserar läsakten – att texter är produkter av sin tids ideologi – och att debattartiklar förstås också kan läsas så. (Lite långsökt, men låt gå för det; hur tankarna flyger har man ju inte full kontroll över.)

Tänker jag så blir texten lite mer intressant, och det hjälper mig också att distansera mig från texten – jag låtsas att det inte är på riktigt och det är bra för då blir jag inte så arg. Men en debattartikel är ju inte fiktiv på något sätt, förstås. Och jag lever i samma tid som de som skriver artikeln, så jag kan inte kosta mig ett småleende och ruska överseende på huvudet och tänka: Ja, ja, men det var då det, det som vi i dag vet var galet  – det förstod de inte bättre – då.

Ja, man kan associera både lite långsökt och fånigt. Särskilt när man är trött efter nio dagars arbete, på raken.

40 timmars arbetsvecka? Det vore rena rama semestern, det!

40 timmars arbetsvecka? Mmm. Så trött som jag är nu, så känns inte tanken på att vara i skolan under flera sommarveckor utan elever ens (så) konstig (som den faktiskt är). Utan bara som något lugnt, tyst och avkopplande skönt.

Sign me up! Och så får någon fixa någon annan som gör allt det jag inte hinner göra på 40 timmar. För det är väl inte tänkt att jag ska jobba över varje dag? Det blir många timmar på ett läsår – ja, redan på en vecka. Vilken kommun har råd att betala den övertiden? Eller ska den tas ut i tid? På ”sommarlovet”? Det var ju … modernt. (”Modernt” är skolledarnas epitet över arbetstidsregleringen.)

Skoldebatten är verkligen spännande just nu. Innovativ, kreativ och alldeles, alldeles fantastisk.

Comments
11 Responses to “40 timmar i veckan tycker skolledare att lärare ska jobba”
  1. Marie BJörk skriver:

    Bra uttryckt!
    Själv har jag vigt mitt liv sedan 1986 åt detta spännande och utmanande yrke som aldrig tagit mindre än ca 50 timmar per vecka. Jag är på plats 07.45 och går sällan före 17.30, äter med eleverna och hinner sällan reflektera eller prata med mina kollegor. Tanken att elevernas resultat skulle bli bättre bara lärarna kunde sättas i arbete på ett mer strukturerat sätt bygger ju på ett enormt misstroende mot lärarkåren vilket känns oerhört oinspirerade! Jag skulle ha rejält med övertid och aldrig kunna erbjuda föräldrar utvecklingssamtal utanför min schemalagda arbetstid och skulle aldrig svara på mail sena kvällar och helger om vi hade reglerad 40-timmarsvecka. Vi skulle definitivt inte klara oss med så få lärare som idag om vi skulle följa arbetsrättsliga lagar i skolan vad gäller 3o-minuters rast och pauser därtill. Jag funderar på att redan nu låta uppgifter och mail vänta i stället för att göra dem efter mina 35 timmar. Jag ska i alla fall försöka sluta springa i korridorerna och hoppa över lunchrasten.
    Jag är väldigt frågande över hur skolcheferna tänker!

    • metabolism skriver:

      Skolledarna borde få varsin inbjudan att komma ut på studiebesök till skolorna, få följa en lärare ett par dagar. Sen vet jag ju inte om någon vill ha en skolledare med sig hem, men det kanske man får bjussa på – så får de se vad man gör klockan 19 på måndagskvällen (besvarar några föräldramejl), eller kl 06 på tisdagen (skickar veckobrevet), eller 21 på onsdagskvällen (brådskande elevvårdsärende), eller kl 09 på söndagsmorgonen (planering av oplanerade lektioner på måndagen). De kan kanske hjälpa till att bära hem de tunga rättningshögarna till och med. /Janis

  2. Stråhatt skriver:

    Ja, det är ett misstroende att vi inte jobbar det vi ska, utan mer att vi ska jobba, underförstått.

    Fast det är ju min egen tolkningsfråga och skoledarnas prat om flexibilitet får min kräkreflex att reagera starkt och instinktivt. IUP, Åtgärdsprogram, omdömen, utvecklingssamtal och visioner ska produceras under skoltid.

    Påhittade åtgärder som skapar merjobb och framställer oss lärare som idioter har skapats på min skola, införande av skyltar som ska visa om det är tillåtet med mobiler i flygplansläge dvs. en röd sida (Mobil i flygplansläge, ingen användning tillåten) och en grön sida (mobil i flygplansläge, tillåtet att lyssna på musik). Vi skall ha skyltarna i varje klassrum, sedan stå som flygvärdinnor och vända dessa beroende på vilket läge av ljudnivå vi önskar i klassrum. Jag kan undra vad det är för fel med att föra en kommunikation med eleverna istället.Bahhahhh

    Javisst, det är busenkelt också. Man behöver tydligen bara skaffa en rödgrön skylt vända på den lite snyggt och stilfullt och vips så är problemet löst, nästan med magisk kraft. Vilken tur.

    Det är lågt, det är att underskatta och idiotförklara samtliga inblandade.

  3. Stråhatt skriver:

    Jag kommer att ge förslag att dessa skyltar också skall ingå i konceptet, undra vilken färg man kan sätta som bakgrund, kanske borde man låta eleverna stå för val av färg och typsnitt. Då får man ju också in lite elevdemokrati och kan sedan slå sig för bröstet inför lönesamtalet med chefen.

  4. Morrica skriver:

    Finns skuggan av möjligheten att det faktiskt är så att skolcheferna är väl medvetna om hur lärarna jobbar, och lägger fram detta förslag i ett desperat försök att hindra sin lärarkår att kollektivt braka in i närmaste vägg?

    • metabolism skriver:

      Ja, man kan ju hoppas att det är anledningen – även om artikeln väl hade formulerats ”mindre kryptiskt” om så vore.
      /Janis

      • Morrica skriver:

        Det är mycket som kan bli kryptiskt när saker och ting ska formuleras på litet utrymme.

        Jag hoppas utrymmet för fortbildning inte minskas i och med detta, bara *bekymrar sig*

  5. cwaste skriver:

    Tyvärr tror jag inte att det handlar om att lärarnas arbetsgivare är oroliga över sina lärares ork, utan att det handlar om besparingar. Hur ska man organisera skolan så att den kostar mindre? Den största utgiften är fortfarande lärarna? (Kanske för att de står för kärnverksamheten?) Därför verkar man anse att man måste fokusera på hur man ska kunna minska kostnaderna i denna sektor, eller?

    • metabolism skriver:

      Ja, det är den förklaring jag också ser som rimligast. Allt är pengar, pengar, pengar i det samhälle vi lever i. Kostnadseffektivitet, budget, nedskärningar. Man tror man sparar och i själva verket kostar det. Mycket.
      /Janis

Kommentera

