I dag kommer jag hem efter en lång dag och kräks …

Jag blir så upprörd så jag inte finner ord. Jag blir så arg så jag morrar. Jag blir så illamående så jag vill kräkas. Jag blir så trött så jag … bara suckar. Uppgivet.

Centerpartiets prestationsmiljard till grundskolan, i DN Debatt.

Och ännu en gång så är budskapet att allt är lärarnas fel. En god pedagog måste lockas med en morot, för annars vill visst inte pedagogen vara en god pedagog. Varför inte fråga lärarna hur de skulle göra om de fick möjligheter och fria händer att vara så goda pedagoger de kan och vill vara?  Mer pengar till grundskolan, absolut. Det började skäras under 90-talet och sedan den nya finanskrisen i höstas skärs det med nya brutala tag. Men lägg pengarna i en skolbudget, inte i utbetalningar av bonusar. BONUS! det är så horribelt så jag inte kan fatta att det är vad jag läser!

Prata om BONUSAR när skolan bara drar ner och drar ner! Komma och snacka om BONUSAR när det saknas personal; lärare, specialpedagoger, fritidsledare, vikarier. Påstå att det är ekonomiska morötter som är lösningen, om BONUSAR som medlet för att anställa fler och köpa in läromedel. Prata i stället om vad skolan ska få kosta och  k o n s e k v e n s e r n a  av när man sparar in på skolan. Konsekvenserna av att avskeda eller inte nyanställa, att inte ta in vikarier, inte köpa in läromedel.

SJ har dragit in kraftigt på personalen de senaste 20 åren och nu finns inte den gamla stammen av banvaktare längre (skriver Kadhammar i Ab i dag). Skolan har också minskat personaltätheten under samma period. Så precis som rälsen nu, denna snökalla vinter, ligger där och blir översnöad och igenfrusen utan tillsyn, så går alltför ofta våra barn i skolan utan den tillsyn de behöver. Det är människor (banvaktare eller) pedagoger som saknas, inte viljan att göra ett gott jobb.

Det är ett jävla sätt, rent ut sagt att prata om BONUSAR! NÄR ska landets alla lärare som tycker att debatten är sned RYTA till?!

Och nationella proven som underlag för utbetalandet  av denna generösa bonusmiljard … nej, jag orkar inte. Jag förlitar mig på att andra skolbloggare bemöter detta. Själv måste jag gå och kräkas lite nu.

/Janis

som är så upprörd så texten försvann och inte kunnat återskapas riktigt som den löd. Men klockan är 21, och jag måste gå och lägga mig för att orka upp till en ny lång dag i morgon, så jag är pigg och jobbar så gott jag förmår med de förutsättningar jag ges, och utan en endaste liten bonus i sikte.

Comments
2 Responses to “I dag kommer jag hem efter en lång dag och kräks …”
  1. Morrica skriver:

    De tänker som de har förstånd till. I en klass där bonusar är det gängse belöningssystemet och insikten i att inte alla lever så brister blir det naturligt att det är så man tänker när man försöker tänka på andra områden i samhället också.

    Det är både klumpigt, korkat och oförskämt, men det är i linje med deras övriga politik.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] ”Jag blir så upprörd så jag inte finner ord. Jag blir så arg så jag morrar. Jag blir så illamående så jag vill kräkas.” (Janis) […]



Kommentera

