Svensk Ordbok

Vilken läckerbit!

Det är först när jag läser det  senaste numret av Svenskläraren som jag inser vad jag missat – hur har jag klarat mig utan Svenska Akademiens nya Svensk Ordbok?

Varför ännu en ordbok att ställa till de gamla, som om sanningen ska fram inte används så där särskilt ofta?  Visst kändes ordboken på 2700 sidor och 3,8 kg lite intressant när den presenterades,

Ordboken innehåller 65 000 uppslagsord illustrerade med 94 000 fraser och exempel jämte 25 000 sammansättningar som inte är upptagna som egna uppslagsord. Den innehåller också 1 100 belysande sentenser, ofta bevingade ord. Därtill kommer stilrutor som ger råd i vanliga språkvårdsfrågor, en nyhet i svenska ordböcker (Norstedts),

men mer som en utgift jag kunde bespara mig. Men det var alltså tills Sten Ewerth, i Svensklärarföreningens tidning, förklarade för mig att den är så mycket mer än så. Han lyfter fram boken ur ett läsarperpektiv, och det vattnas i munnen. Nu är den beställd.

Artikeln i pdf-format kan du läsa här!

Kommentera

