Göra prov

Ute lyser solen klar

Jag ska gå ut så snart jag är klar

med provet jag nu konstruerar

och hoppas sen att resultaten någon kunskap validerar …

Jag är inget stort fan av traditionella prov. Ändå sitter jag nu och gör just ett sådant. Igen. Det som gör mig lite häpen är att jag inser att jag tycker det är ganska kul att konstruera sådana här prov, ändå. Kan det vara anledningen till att de är så vanliga? Inte bara för att de skulle vara ett ”nödvändigt måste”, ett mätverktyg för bedömningen och betygsättningen, alltså, utan för att det ger provkonstruktören en känsla av göra något strukturerat. Det tilltalar känslan för ordning och reda som många lärare ändå väl kan sägas ha? Bara en förflugen tanke.

Comments
One Response to “Göra prov”
  1. Morrica skriver:

    *nickar eftertänksamt* det kan ligga en hel del i det.

Kommentera

