Bra start på dagen

Ibland läser man i intervjuer om människor som börjar dagen med att läsa 3-4 morgontidningar. De är ofta författare eller politiker. Själv förnyade jag inte vår prenumeration på DN i höstas för det kändes onödigt att betala för något som bars ut buntvis till pappersåtervinningen, efter att bara några rader hade hunnit läsas. Men tidningen saknades.

Nu har vi en helgprenumeration, DN kommer fredag-söndag. Det känns väldigt skönt att åter ha en morgontidning, även om det bara är tre dagar i veckan. Inte för att jag hinner läsa så mycket ändå, har jag märkt. Måste offra sovmorgnarna i så fall och det är jag inte mogen för.

Tänk att ha ett yrke med läsmorgnar, eller att kunna avvara några morgontimmars sömn, för att läsa tidningen i lugn och ro varje morgon. Med te, toast och juice.

Något att se fram emot, om papperstidningarna ännu existerar när jag blir pensionär. Att läsa morgon-nyheterna på datorn eller läsplattan kan inte vara riktigt detsamma. Tidningar ska prassla. Lite slurp, lite tugg, lite prassel. Det är en riktig frukost det.

En bra bok och en överbliven fikabulle från dagen innan är inte heller illa till frukost.

Kommentera

