Ordförståelsetest i SvD

För er som har elever som funderar på att göra högskoleprovet fins ett test på SvD:s hemsida. Det är 20 frågor om ord och deras betydelse. Här gör man testet.

Själv har jag aldrig vågat mig på högskoleprovet. För jag skulle inte kunna hantera resultatet. Varje gång jag ser exempel på matematikfrågorna blir jag helt ställd. ”Hur ska man kunna räkna ut det där?”, tänker jag, ”Och varför?”.
Nej, matematik är inte min grej, och därför skulle hela provresultatet stjälpas om jag gav mig på högskoleprovet.

Comments
One Response to “Ordförståelsetest i SvD”
  1. Janis skriver:

    19/20 rätt. Det jag hade fel på var

    Intensitet

    Stark smärta
    Spontan känsla
    Plötslig ökning
    Tydlig påverkan (ditt svar)
    Ihållande styrka (rätt svar)

    Och det var för att jag började fundera om något intensivt måste vara ihållande starkt (som jag först svarade), eller mer var något intensivt, även om kort, som på ngt sätt hade en tydlig påverkan på något (pulsen, om inte annat). Lärdom: man ska inte tänka för mycket.

    Den lärdomen kan man också ta med sig till högskoleprovet! Den enda anledningen till att inte mattedelen sänkte mig på högskoleprovet var att jag övht inte försökte räkna – jag tittade på problemet och försökte bra snabbt avgöra vad som verkade mest logiskt. 🙂 Fixade jag det så gör du det!

Kommentera

