Skolan gör mig dyster värre i dag

Har suttit stora delar av helgen med prov-rättning och som stödjande pluggkamrat åt gymnasiesonen.

Vilket innebär att jag nu lider av ett stort misstroende mot den svenska skolan. Tung början på en ny skolvecka.

Den summativa bedömningen vinner hästlängder över den formativa, kan jag konstatera. Vilket misslyckande, och det är inte elevernas misslyckande jag talar om. Och hur motiverar man någon som numera HATAR skolan, undrar jag. Skärpta ungdomar  som blir stämplade som misslyckade, är det det jag ska medverka till? Både i skolan och här hemma. Nej, i dag gillar jag inte skolan ett dugg. Och inte mig själv heller, för den delen.

Comments
2 Responses to “Skolan gör mig dyster värre i dag”
  1. Emma skriver:

    Hoppas att måndag blir en bättre dag!

    Vad gäller formativ och summativ bedömning så tror jag att det i mångt och mycket är okunskap som ligger bakom. Det är ju inte ens obligatoriskt att läsa om bedömning i lärarutbildningen! Fram för med diskussion och samverkan på skolorna kring detta, och givetvis bättre utbildning…

    Håll modet uppe – vi kan ju vara en del av förändringen.

    • Janis skriver:

      Ja, för vi själva måste ju vara en del av den förändring som vi vill se i världen, som Gandhi (ungefär) sa!

      Och jag tror faktiskt att måndagen blir en riktigt bra dag! Och så får man aldrig glömma att små steg framåt också är framsteg!
      /Janis

Kommentera

