Skolans löpande band – en organisationsfråga

Vid löpande bandet

Bildsymbolik: Ur lärarperspektiv: Ölflaskorna som eleverna. Ur elevperspektiv: ölflaskorna som lektionerna.


Varför finns det inget som reglerar hur kort om tid det kan vara mellan lektionerna? Det är ibland som ett löpande band – lektion på lektion och ingen tid till eftertanke, materialanskaffning, sista minuten-planering eller toalettbesök däremellan.

Då varken läraren eller eleverna är maskiner så fungerar löpande band-principen ganska dåligt som organisationsform i skolan. Tycker i alla fall jag.

Comments
2 Responses to “Skolans löpande band – en organisationsfråga”
  1. Tweedelee skriver:

    Det tycker jag också. Man får köra ut eleverna ur klassrummet, ingen tid till eftersnack, snabbt iväg till nästa och har man tur hinner man mellanlanda på lärarrummet för att byta böcker eller hämta något.

  2. Morrica skriver:

    Därför att schemaläggning är en aktivitet som fastnat i ett annat tidevarv, med väldigt annorlunda liv och arbetsvillkor för både elever och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: