Vi är inte av med 90-talet

Har läst Lasermannen av Gellert Tamas. På bokens första sidor finns citat från recensioner, och ett av citaten säger att man läser boken som en spänningsroman, trots att man redan vet hur det slutar. I mitt fall var det helt sant. Undertiteln är ”en berättelse om Sverige”. Det kanske är sant. Men när jag läser så tänker jag också att det är en del av berättelsen om mig. Jag kommer ihåg löpsedlarna om Lasermannen. Jag växte upp i det där kalla, krisande samhället. Jag började skolan, min mamma var arbetslös och det fanns en Laserman och en [namn på ort]man som sprang omkring och förstörde. Det var mycket som var snett. Samtidigt var min låga ålder min räddning. Jag var ett barn, och eftersom jag befann mig i barnets värld kunde jag skyddas från mycket av det galna som pågick i samhället. Tur för mig.

Mina elever har inte haft lika mycket tur. De föddes under tiden som allt det där pågick. Det märks. Många har inte fått den hjälp de skulle ha behövt. Många mår inte så bra som de förtjänar. Många saknar vuxna förebilder.

Ibland tänker man att livet går vidare, och att tiderna förändras. Och visst, det gör de. Men tiderna ekar fortfarande. Resterna från krisåren under 1990-talet finns ju kvar så länge människor födda under den tiden finns kvar. Så är det med alla krisår och alla människor.

Jag undrar om mina elever vet vilket samhälle de föddes in i. (Detta gäller inte bara elever födda Sverige.) För om de visste det kanske de inte skulle vara så vilsna. Vilken tid man råkar födas i är så klart inte hela orsaken till att man blir som man blir, men det är en del av orsaken. Och är det något man letar efter när man är i den ålder så är det sitt rätta jag, så varför inte börja med deras födelseår.

Comments
One Response to “Vi är inte av med 90-talet”
  1. Morrica skriver:

    ‘Man når aldrig några framgångar genom att skrika’ säger Bildt i slutet av inslaget, ekade inte Reinfeldt detta när han försökte lägga locket på i FRA-debatten? Det var kallt då, det är ännu kallare nu, och temperaturen fortsätter falla.

Kommentera

