Galet mycket jobb

Gaaalet

Jag satt i söndags, precis som de flesta söndagar, och arbetade hemifrån. Vilket innebar att min arbetstid ännu en gång vida översteg de 45 timmar en lärare arbetar totalt per vecka (ramtiden som är detsamma som tiden man är på plats i skolan plus förtroendetiden som man kan förlägga när och var som helst).

Som ny lärare är detta förmodligen oundvikligt – det är mycket som ska göras för första gången, tidskrävande är inte minst det egna materialet som man skapar (men som man därefter har att tillgå och snabbt plocka fram och eventuellt bara behöver modifieras).

Det får mig att tänka på hur ensamstående nyexaminerade lärare med hem och barn överlever sitt första år utan att gå in i väggen. Hur bär de sig åt??? Jag överlever tack vare att det mesta av marktjänsten sköts av min man och min gamla mamma. Utan dem hade det inte gått. Inte alls.

Det är galet.

Comments
3 Responses to “Galet mycket jobb”
  1. Anneli skriver:

    Hm, på något vis har jag än så länge lyckats hålla mig på max 50 timmar. Om man inte räknar alla timmar då tankarna inte vill annat än tänka jobb fast man inte aktivt jobbar. Fast planeringen är än så länge nästan dag för dag. Jag orkar faktiskt inte jobba mer för att ligga bra till i planeringen. Det får ta sin tid.

  2. Janis skriver:

    Ja, det får ta sin tid – man kan inte komma in direkt och fixa en långtidsplanering, det får lösas allt eftersom, det har du alldeles rätt i! Ha det så gott! /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] långt är allt väl. Jag har bara en reservation, och jag tänkte på den när jag läste Janis inlägg på Metabolism. Detta projekt kommer oundvikligen att leda till en hel del merarbete för mig och min kollega. […]



Kommentera

