Öppet hus

Detta (förutom punkten om stringtrosor) är av mindre betydelse för hur attraktiv en skola är.

Vi hade öppet hus förra veckan. Det kom elever och föräldrar och ville se vad vi gör, och hur det ser ut. Helt plötsligt var det som att jag slutade vara lärare och gick in i en annan roll. Servitrisens. För nu skulle vi sälja in vår verksamhet. Jag nickade och log samma leende som jag gjorde när jag jag jobbade inom resturangbranschen. Det där insmickrande lite falska leendet där ögonen hela tiden sysslar med att läsa av den man ler emot. ”Vilken av broschyrerna ska jag plocka fram? Ska jag berätta om utrustningen först eller gemenskapen bland eleverna?”

Samtidigt som det är nyttigt för skolor och lärare att få möjlighet att slå sig för bröstet, så tyckte jag att det var lite, i brist på bättre ord, smutsigt. Det som säljer är inte bra pedagoger. Det som säljer är många och nya datorer.

Det är hård konkurrens nu, elevkullarna minskar. Vi måste verka trevligast, proffsigast och visa upp vår fina utrustning. Jag torkade bord, tavlor och möbler, ställde ut elevarbeten och gömde trasiga möbler. Allt kan säljas med mördande reklam. Nu gick inte vi så långt att vi mördade våra konkurrerande skolor, det krävs det ganska mycket planering till. Den tiden hade vi inte. Men kanske nästa termin.

Comments
One Response to “Öppet hus”
Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

