Om ens klangbotten är botten. Goda råd för lärarrösten.

Emma på bloggen Smidigast i stan skrev om röstanvändning och andning, och jag passade på att be om råd hur man gör för att höras bättre; hur man höjer volymen utan att låta som om man hamnat i målbrottet, eller vara helt hes frampå eftermiddagen.

Rösten sägs vara ett problem, faktiskt, bland lärare och främst gäller det väl kvinnor. Jag lyssnar i alla fall med avund på manliga kollegor, de hörs utan problem, de öppnar bara munnen och genast så når rösten alla fyra hörn i klassrummet. Min når inte alltid längre än 2,35 meter, kanske 2,45.

Emma var vänlig att berätta hur man kan göra sig hörd utan att skrika (för det fungerar ju aldrig):

1. Sträck på ryggen, fram med bröstet och in med magen. Lägg händerna precis ovanför höfterna och lite inåt magen. Säg ”ss ss sssss” kraftigt! Du ska känna att magen drar ihop sig ordentligt. Där har du magstödet! Det är det du ska få till en bra röst med. Den ska komma från magen, inte från halsen.

2. Ta ett djupt andetag, och rör på munnen som i en låtsasgäspning. Detta hjälper dig att slappna av i munnen och i kroppen. Din röst bär bättre!

3. Försök aldrig överrösta eleverna! Bättre att ha tålamod och på sikt få dem att lyssna på dig i ett lugnt tonläge. Om du skriker kommer de att skrika högre. Alltså: Prata inte högt, försök prata lågt, lugnt och tydligt.

4. Eleverna kan lyssna lika mycket på ditt kroppsspråk som på din röst. Ha ett öppet och tydligt kroppsspråk – använd händerna och gestikulera lugnt när du vill att de ska lugna ned sig. Jag brukar använda händerna när jag vill att de ska vara tysta – inte klappa eller så, utan lugnt visa att jag liksom ”lägger på ett lock”. Låter lite flummigt, men det fungerar tillsammans med en lugn röst.

5. Rikta dig till en specifik person längst bak i rummet, som om du talade till just den personen. Då, förhoppningsvis, blir din röst varken för hög eller för låg, utan alldeles lagom :)

TACK för goda råd, Emma! Nu kan alla vi som brukar drömma om en tordönsstämma förhoppningsvis komma att höras lite bättre!

  • Emma tipsar också om Lärarförbundets skrift om förebyggande röstvård ”Rösten – ditt viktigaste redskap”. På utbudet.se:s går den att beställa gratis, klicka här.

Uppdatering:

  • På Lärarförbundets hemsida kan man läsa massor om rösten, klicka här!
  • Morrica ger i en kommentar rådet om att kvinnliga lärare också ska komma ihåg att de HAR RÄTT ATT TA PLATS I KLASSRUMMET!
Comments
2 Responses to “Om ens klangbotten är botten. Goda råd för lärarrösten.”
  1. Morrica skriver:

    Och än en gång, kom ihåg att du FÅR lov att ta plats i klassrummet. Många kvinnliga lärare lever fortfarande kvar i något inpräntat i dem för länge sedan, att flickor/kvinnor ska tala med små röster och små gester och inte ta plats på bekostnad av någon annan.

    • Janis skriver:

      Ja, just det! Jag skulle lägga till det, men glömde, bra att du påminde – för det är en viktig sak!

      Själv märker jag att min ”pondus” ökar, jag är inte lika mesig/snäll som första terminen, nu när jag är inne på min andra. /Janis

Kommentera

