”Jag lovar att aldrig tiga när nån säger något rasistiskt i min närhet”

heter en grupp på Facebook som man kan gå med i. Då tar man ett personligt ansvar. Men jag går inte med utan börjar problematisera i stället, och funderar fram och tillbaka över vad det personliga ansvaret och vad fördomsfullhet och rasism betyder:

Den smygande vardagsrasismen måste stoppas från att sprida sig i vår omgivning.

Och det är bara du och jag som kan göra det.

Jag som är med i denna grupp lovar att inte vara passiv.

Jag kommer hellre förstöra en middag eller en fest hemma hos goda vänner än att låta någon komma undan med ens en antydan till rasism.

Jag lovar att aldrig låta ett fördomsfullt skämt passera på min arbetsplats.

Jag tänker inte stå och slåss på gatorna. Jag tänker inte ens motdemonstrera i Salem. Jag tänker istället vara motkraften i min vardag.

Genom att inte tiga tänker jag visa att de rasistiska och de främlingsfientliga är mycket ensammare än de tror.

Så tänker jag aktivt vara med och göra världen bättre.


Själv blir jag lite rädd när jag tänker på vem jag genast måste gå i klinch med om jag går med; 99% (?) av mina vänner skulle väl gå med i facebook-gruppen i dag (i alla fall i anden ..!), men sedan finns det några stycken … Men vill man visa civilkurage får man inte vara en fegis. Jag undrar ändå hur många av dem som går med som verkligen skulle ha modet att förstöra en middag hellre än ”låta en antydan till rasism gå förbi” ..?

Kanske kan man få hjälp med hur man ska göra på UR:s hemsida där kan man se, lyssna och läsa om hur man bemöter främlingsfientligheten. Där skriver de också om rasism, vilket  ju, om man ska vara noga, är ett begrepp med en annan innebörd än främlingsfientlighet, men jag har inte läst tillräckligt för att veta om begreppen där  (på UR) jämställs, eller inte. Spelar ju heller ingen roll, illa är det vad det än är, tänker jag först. Men sen kommer jag att tänka på att det knappast finns en svensk som skulle kalla sig för rasist hur fördomdomsfull han eller hon än är … Rasist och rasism är nog lite olyckliga ordval om man verkligen vill få upp ögonen för hur vi egentligen tänker …

Just därför tror jag att jag inte kommer gå med i den där facebook-gruppen. Om det nu inte är så att jag är en fegis som vill undvika vissa obehagliga fajter. Eller en som tagit dessa fajter både en och två gånger, men vet att jag  inte säkert kan lova att ständigt göra det rätta.

Åh, varför trycker jag bara inte på knappen och går med? Ibland blir jag verkligen trött på mig själv. Jag tror visst jag är ganska fördomsfull mot de som går med i facebooks-grupper (bara för att jag själv är väldigt selektiv när det gäller sådant)? Vad gör det mig till? Ännu en av alla dessa fördomsfulla. För är det något de allra flesta av oss är, så är det fördomsfulla, på det ena eller det andra sättet.

Kanske man skulle skapa en grupp kallad ”Jag lovar att göra mitt bästa och mer än vad jag gör i dag för att bekämpa all slags fördomsfullhet i min närhet, och jag börjar med att rannsaka mig själv”?

Comments
One Response to “”Jag lovar att aldrig tiga när nån säger något rasistiskt i min närhet””
  1. Emma skriver:

    ”Rasism” innebär, till skillnad från det mer allmänt hållna ”främlingsfientlighet” en tro på att vissa egenskaper ärvs från föräldrar till barn och att vad man än gör så kan man inte komma ifrån sitt arv. Ett historiskt exempel: Vit västerlänning – förnuftig. Svart man – ointelligent.

    – Fördomar som har kommit från hur man historiskt har bedömt andra kulturer och andra människors yttre förutsättningar.

    Främlingsfientlighet/xenofobi behöver inte betyda att man tror på detta ”själsliga” arv.

    Usch, vilken alldeles för kortfattad förklaring, det finns så mycket mer att diskutera kring detta!

Kommentera

