Julsjuk

Låt inte bilden lura er - jag talar om en vanlig förkylning

Att man blir sjuk samtidigt som man blir ledig, är inget nytt. Det beror visst på att stresshormonerna som fram tills nu varit fullt upptagna med att stressa –  och samtidigt hålla undan bakterier och virus med syfte att låta en fortsätta stressa på som tidigare – tar det lugnt. När stressnivån minskar, då ges kroppen chans att  ta itu med med dessa undanträngda bacillusker och infektionen tillåts bryta ut på riktigt. Just när man äntligen är ledig och ska ha det skönt.

Lägger man sig på en spikmatta (årets julklapp i år) så hjälper man stressen att minska ytterligare, och kroppens immunsystem att fungera än bättre. Man blir med andra ord riktigt sjuk. Vilket kan vara bra – man har faktiskt varit sjuk men inte låtit kroppen göra det kroppen behöver göra för att bekämpa det onda.

Detta som en tröst för alla jullediga sjuklingar, med eller utan spikmatta.

Källa

Comments
4 Responses to “Julsjuk”
  1. Marie skriver:

    Hahaha..underbart inlägg…som jag har tagit till mig i djupet av mitt hjärta ;-))

  2. Men kan man inte bara hålla stressnivån på en jämn nivå hela tiden? Mitt lov har hittills bestått av och kommer att bestå av att städa, skriva julrim, köpa julklappar, gå klart en kurs, läsa en massa ”den här SKA man ha läst”-böcker, vara värdinna för gäster, springa på mellandagsrea, fundera på vårterminens kurser, förbereda inför terminsstarskonferens och en massa annat som man inte hunnit med. Så när jag började känna mig lite snuvig började jag bara tänka på allt som gjorts och som ska göras och sen kröp snuvan tillbaka. En mental spikmatta?

  3. Stråhatt skriver:

    Jag fick en spikmatta i julklapp av dottern. 🙂 Antagligen har min stressnivå ännu inte sjunkit, peppar, peppar. peppar.
    Lite rädd blir jag nu…
    Ha det gott och gott nytt år

  4. metabolism skriver:

    Marie: Nack och axelvärken försvann på nolltid med spikmattan, i alla fall! (Det kanske var där förkylningen satt inkapslad?) Hoppas din förkylning har gett med sig!

    Monica: Jag tror det var just min spikmatta som hjälpte förkylningen på traven – det du har är antagligen mer av en mental spikridå som håller snuvan borta!

    Stråhatt: Du fick din av din dotter, jag köpte min själv – jag tror det kan spela in i hur den fungerar … Man är sin egen värsta fiende, liksom – en gåva har nog bättre förutsättningar!

    Bort med alla snuvor och förhöjda stressnivåer och ett gott nytt år till er bägge!
    /Janis

Kommentera

