Lejonen Elsa och Christian, och skogvaktaren George

Elsa och skogvaktaren George

Elsa och George. Bild från http://www.fatheroflions.org/Elsa.html

När jag var barn fanns boken Leva fri (Joy Adamson) om lejonet Elsa och hennes ungar i bokhyllan där hemma. Den tittade jag ofta i, det var många vackra bilder från Afrika och på lejonen, de allra flesta i svartvitt. Senare, när jag lärt mig, så läste jag den spännande berättelsen också.

Det är väl därför jag söker på Youtube på lejonet Christian efter att Alex Schulman i Aftonbladet skrivit om alla de saker som gör honom rörd, och nämnt lejonet. Jag minns plötsligt att ett lejon är ett lejon.

Det visar sig att Christian var mer eller mindre samtida med Elsa. När jag tittar på ett av de många Youtube-klippen blir jag förstås alldeles tårögd, det är så gulligt och rörande.  Och sen, i slutet av filmklippet kommer plötsligt skogsvaktaren George Adamson klivande! Den senige mannen jag känner från boken om Elsa, men tidigare bara sett på stillbilder. Det är som om någon jag känner plötsligt uppenbarar sig igen. Så där som när man tittar på gamla familjefilmer och någon skymtar förbi som är så där väldigt bekant, men ändå avlägsen. Eller kanske som om en fiktiv figur plötsligt visar sig vara på riktigt. Självklart plockar jag ner den söndertummade Leva fri från bokhyllan och bläddrar. Och sen vänder jag tillbaka till Youtube och tittar på klipp efter klipp med lejonet och männen. Under en lång stund, mitt i julstök och ymnigt snöfall, färdas jag tillbaka i tiden och ända bort till Afrika.

Titta själva: Christian the Lion

Mera: Lejonet Christian på nyheterna

Kommentera

