Stundande terminsavslut och jullov

Föreställ er denna jultablå. Kanske inte i en skola i dag, men för ett tag sedan. Själv vet jag ännu inte vad min klass ska göra på avslutningen, kanske borde vi ha övat in en liten tablå för att förgylla dagen. Och om inte för annat så för att ”rikta de ungas blick mot de värden, som evigt förbliva”.   : – )

Personer:  5 blombarn enligt nedan, julrosen och två julänglar.

Instruktioner: ”Fem små barn klädda som  smörblomma, prästkrage, klöverblomma, linnéa och blåklocka stå i en rad och hålla varandra i hand. (Prästkrage och blåklocka kunna ev. vara gossar. Blommorna kunna göras i form av huvudbonader av olikfärgat silkespapper. (D)en mittersta blomman bör vara en flicka och något längre än de övriga.”

Blommorna sjunga (Mel. ”Sov, du lilla videung”):

Från sommartiden kär / Glada solskensdagar / Komma vi med hälsning här / Från de gröna hagar / Och från skogens tysta sal / Fält och ängar, berg och dal / Blombarn vi oss kalla / Nu vi niga (ev. hälsa) alla

Därefter sjunger varje blomma var för sig (”jag är ängens solskensbarn” – smörblomma, ”sommarens stjärnekrans” – prästkrage, ”fältets fagra ros” – klöverblomman os.v.), och därefter sjunger blommorna unisont om hösten och vintern, då de ”sakta ned och sova så” (barnen stå på huk, med böjda huvuden). Kvar står julrosen som läser några versrader, om vintern och om blommorna som sova tryggt medan hon själv väcks ur drivans bädd för att ”i oskuld klädd, julens budskap bringa”. Därefter de två julänglarna som säger:

Skogens vita vinterbrud,

Julros, vi dig kalla.

I din klara stjärneskrud

önskar du oss alla

En välsignad Julens fest

Med vår Herre själv som gäst.

Liksom än ur snö och is

Markens örter spira,

Blommar hjärtat, Gud till pris,

När vi julhelg fira.

Och vår röst vid klockors malm

stämmer in i julens psalm.

Instruktioner: ”De fem blommorna resa sig upp och ställa sig vid sidan av julänglarna, så att dessa och julrosen stå i mitten. Alla närvarande barn sjunga unisont Sv. Ps. 56 ”Se, natten flyr för dagens fröjd”.

* * *

Ännu ett utdrag ur ”Julrosor och Midsommarblomster (det om Lucia här). Nio tablåer för barn och ungdom” av Sonja Hedberg, 1931. Bild av Aina Masolle. Svenska kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag utgav de små tablåerna, och författarinnan skriver i sitt företal att hon hoppas att de ”skola få bliva till glädje och även i någon mån nytta, då de vilja vara ett, om än ringa, led i strävan att rikta de ungas blick mot de värden, som evigt förbliva”.

Comments
3 Responses to “Stundande terminsavslut och jullov”
  1. Tweedelee skriver:

    Vi har aldrig haft någon jultablå hos oss, men varför inte? Det kliar i mig att testa…

  2. Haha! Vad fint!
    Jag kan bara tänka mig vad mina elever skulle säga om jag sa att de skulle klä sig i kräppapper och resttyger och sjunga om årstiderna…

  3. metabolism skriver:

    Haha! Vad fint!

    Jag kan se framför mig hur mina elever skulle se ut, utklädda till blommor i kräppapper och resttyger… Och sången sedan! En kakofoni av allehanda toner och läten.

    /Monica

Kommentera

