Sluttampen

En vecka kvar, sedan är den först terminen som lärare avklarad.

Jag tänkte jag skulle skriva några rader om det, det är ju ändå en alldeles speciell tid i en lärares liv. Medan jag loggar in på bloggen har jag flera tankar som snabbt drar förbi, men  –  mycket symptomatiskt för min första tid som lärare – finner jag att när jag sätter fingrarna på tangenterna så har jag inga ord eller tankar, ingenting. Bara ett stort tomt.

Efter min första termin är den allt överskuggande känslan den att vara  t r ö t t  – ända in i märgen, och allra mest in i Brocas och Wernickes områden. Eller vad de nu heter. Lite extra olyckligt just för en språklärare. Att vara trött just där.

Fem dagar. Sedan har jag överlevt min först termin. Överlevt? Starkt ord, men det passar. Passar riktigt bra. Faktiskt. Yippie! ska jag jubla när jag åker hem på fredagen. Sen ska jag sova. Och tänka på annat. Innan jag börjar planera vårterminen i mellandagarna.

Jag har lärt mig att jag är jävligt envis, i alla fall. Även om jag tyvärr inte är någon särskilt fantastisk, om ens bra,lärare. Men en ganska schysst en, tror jag väl. I alla fall.

Kommentera

