Vad vinner man på att blockera hemsidor?

Eleverna visade mig en hemsida där man kan titta på riktiga slagsmål, riktig misshandel och folk som skadar sig. Som ett våldsamt youtube.

Jag fick ont i magen.

Under lektionerna sitter många på Facebook, Bilddagboken och andra sociala nätverk. De läser bloggar, skriver egna inlägg eller kommenterar. Eller så sitter de på Newgrounds, spela.se eller andra spelsajter.

Rent principiellt är jag emot att blockera sidor. Det blir liksom lite svårt att prata Kina och censur om skolan gör samma sak själv. Men nu ser jag inget annat val. Det hjälper inte att be snällt, att vädja till deras rationella sida eller att bli arg. Så länge allt annat är roligare än skolarbete så kommer allt annat att vinna.

Att man tar små pauser har jag ingenting emot. Det jag har ett problem med är de elever som i stort sett bara har spelat spel sedan september.

Självdiciplin är ingen lätt sak att lära, det är jag själv ett gott exempel på, och att blockera sidor är ju som att göra jobbet åt eleverna. Men de kommer inte att lära sig någonting på det. Och det kommer inte att ta lång tid innan de hittar genvägar tillbaka till sidorna, eller andra sidor att gå in på. För det är ju egentligen inte sidorna i sig som är problemet.

Att blockera sidor gör man bara kortsiktiga vinster på, men det kanske inte gör något i det här fallet. Medlen kanske helgar målen. Men å andra sidan – hur ska de bli kompetenta medieanvändare om skolan gör en del av jobbet åt dem? Det går ju inte.

Comments
One Response to “Vad vinner man på att blockera hemsidor?”
  1. Tråkmagistern skriver:

    Verkligheten tränger sig på…

Kommentera

