Nonsens

Jag blir så imponerad av Monica som skriver intressant om saker som inte rör skolans vardag, den jag själv är helt uppslukad av och den som tagit över mitt liv. Så befriande att läsa och tänka om annat! Det påminner mig om att det finns en värld där utanför min egen lilla snäva.

Själv skulle jag också vilja skriva ett inlägg som handlar om något annat än svårigheterna med den nya lärarrollen (jag borde ju åtminstone kunna skriva något inlägg om glädjen den nya lärarrollen också medför, men inte ens det har jag fixat). Hur som helst  kommer jag inte på något som rör sig i en annan sfär än skolfrågor på vardagsplanet.

Jag kunde ju kanske skriva något intressant om Egyptens sista drottning, Kleopatra VII, som jag just läser om. Men jag kommer bara att tänka på att hon visst inte var så vacker som alla tror, tvärtom såg hon ut visst ut som sin far farao Ptolemaios (eller om det var farfadern? det finns hur många Ptolemaios som helst) som var långt ifrån en vacker karl. Och att jag undrar hur man kan vara både en fyllkaja samtidigt som absolutist. Och att detta bara är ett exempel på hur motsägesfullt allt som skrivs om Kleopatra är – så motsägelsefullt att jag undrar över vitsen med en biografi över någon när man bara kan säga att antingen var det  si eller så var det så, för ingen finns det som vet.

Men å andra sidan är ju mitt eget liv också fullt av motsägelser, så det är väl precis så det är. Både i forntiden och nu, i (skol)Sverige, i verkligheten, i dag.

Kommentera

