Reflektion efter 3 månader som lärare

Som sagt, nu har jag varit lärare i tre månader. Examensbeviset har anlänt och jag tittar på det. Det ser snyggt ut. Och väldigt avlägset. Och inte helt relevant.

För där står inget om några poäng i hur man planerar lektioner nu när man inte har ”all tid i världen” att planera och skapa eget material, som under VFU:n. Då när de didaktiska frågorna styrde och allt utgick från en medveten (om än inte alltid färdigtänkt) tanke.

Där finns heller inga poäng i kunskaper om hur mycket tid elevfrågorna, administrationen och föräldrakontakterna tar  – eller hur man hanterar allt detta på bästa sätt. Nog för att man själv måste skapa sina system och rutiner, men man kan ju var mer eller mindre bra förberedd. På gymnasiet när jag tänkte mig en ekonomisk och administrativ karriär då fick jag ju faktiskt öva mig i maskinskrivning. Det hörde liksom till yrket, inte bara de företagsekonomiska begreppen och teorierna.

Och inte ett ynkans poäng i hur man bäst placerar klassens individer och hur man möblerar  i klassrummet. Sådant måste man visst lära sig genom många omplaceringar och ommöbleringar.

Och inga poäng i hur man arbetar med att stärka gruppers samhörighet och samarbete. Eller i att lösa konflikter (och de är många bland hundratals unga människor, hur gulliga de än är!). Man får göra så gott man kan.

Och hoppas på, för alla nya lärares skull, att akademiseringen av lärarutbildningen inte fortsätter öka. Oerhört spännande kurslitteratur och tankar  – men ack så opraktiskt.

Comments
3 Responses to “Reflektion efter 3 månader som lärare”
  1. Morrica skriver:

    Eller kanske mer direktrelevant litteratur? Det finns många kloka tankar på pränt om t ex klassrumsmöbleringen, om föräldrarkontakt etc och det vore nog intressant för blivande lärare att fundera över det också.

  2. Lina skriver:

    Men en del av de där sakerna har vi ju faktiskt ”fått” (t ex konflikthantering och möblering) – även om det kanske inte varit i tillräcklig omfattning. Sen minns jag ju inte vilka kurser det handlade om, vi kanske inte läste samma 🙂

    I övrigt: ”det finns inget som är så praktiskt som en god teori”. Jag är mest rädd för avakademisering av en utbildning som redan har tveksam forskningsanknytning.

    Sen är det ju ett problem att högskolan litar blint på att man ska få nödvändig kunskap från sin VFU, utan att ens berätta för kommunerna och skolorna vad som förväntas av dem.

  3. Janis skriver:

    Direktrelevant litteratur, det vore bra det, Morrica! Och den litteraturen finns förstås även efter studierna – det får bli en sak för sommarlovet om det inte hinns med dessförinnan. Men innan dess kanske jag lärt mig genom trial & error?

    Ni fick nog lite mer; Lina … och kanske efter vår kritik?
    Ja, VFU-erfarenheterna skiljer ju åt, jag märker att saker jag snuddat vid är något helt annat när det ska göras fullt ut och på heltid, och jag upptäcker stora luckor också … De där långa, 10 veckors-perioderna, de är nog inte dumma, för helhetssynen. Synd att bara vissa har dem.

    Jag är färgad av min nuvarande ilska inför bristerna i det ”handgripliga arbetet” så min aversion emot teorierna är långt ifrån nyanserad. Men de flesta av alla (synnerligen intressanta och personligt berikande) teorier har jag ingen som helst nytta av i mitt arbete just i dag och i den åldersgrupp jag undervisar … Jag kan ju komma och försöka prångla på dem intressanta saker utifrån teorierna – men när dessa möter verkligheten kommer det bli så omöjligt och skrattretande, så jag vet inte vad. Så illa är det. Mer om det över nästa middag! /Janis

Kommentera

