Betr. lärares långa sommarlov

såväl som diskussionen om lärares arbetstid (som jag bl.a. läst om i SvD via en länk hos Marie E, se här) så kommer jag inte skämmas ett dugg för alla lediga veckor.

Jag har nämligen till min 55 timmars-vecka (minst) lagt 10 timmars helgarbete. Och timmarna kommer bli ännu fler nästa vecka, även om jag skulle kunna ta helgen ledig.

Nu är jag rustad för veckan som kommer, och mer därtill. Har både en planering för veckans alla lektioner och material färdigställt. För resten av terminen har jag för vissa klasser allting klart och för resten en grovplanering i huvudet (låt den stanna där!). Det känns oerhört skönt! Resterande planering får vänta tills den långa, långa att göra-listan betats av.  Listan med det administrativa och elevvårdsärendena.

Och ganska njutbart har det varit att planera,  jag har känt mig som en riktig lärare – en sådan som jag inte alltid kan känna mig som eftersom tiden för att planera lektionsinnehållen är en sådan bristvara. I skolan! Helgalet!

Som ny tar förstås saker och ting längre tid för mig än för de med rutin. Men de rullar inte tummarna precis, de heller.

Comments
One Response to “Betr. lärares långa sommarlov”
  1. Morrica skriver:

    Sannerligen helgalet!

    För att inte nämna hur många av de långa lata sommardagarna som går åt till planering inför det kommande läsåret. Kolla litteratur, uppdatera sig med forskning som man inte hinner sätta sig in i när terminerna är igång.

Kommentera

