Novis till expert: en matris

Satt och läste om bedömningsmatriser och hittade en bra länk till Novis-expert-matrisen, som Dreyfus och Dreyfus utvecklat. Här är det en Stan Lester som bearbetat den:

matris_dump

Klicka på bilden för att komma till en läsbar matris.

När jag läser om hur man utvecklar skicklighet är det ju utifrån min roll som en lärare som ska skriva underlag för utvecklingssamtal. Jag vill veta hur jag kan tänka kring bedömning, men det enda jag kan tänka på när jag ser matriser är var befinner JAG mig? Plötslig sitter jag och sätter osynliga kryss i de olika rutorna i matrisen och tänker ”är jag Unlikely to be satisfactory unless closely supervised på novisnivån eller Straightforward tasks likely to be completed to an acceptable standard på avancerad novis-nivån?”

Comments
2 Responses to “Novis till expert: en matris”
  1. Janis skriver:

    En sak jag känner mer och mer är att jag har svårt för är att vara nybörjare … Jag är för gammal för att vara ny på det jag gör, jag vill tillbaka till känslan av att vara bra, säker på det jag gör (som i gamla jobbet). Jag vill vara minst på proficient-nivå. NU!

  2. Mats skriver:

    Sådana här matreiser kan vara ganska ansträngande – de flesta av oss fladdrar över rutorna som fjärilar i höststorm.

    Om du behöver en matris för lärarskicklighet finns det en här i bilagedelen
    http://www.mah.se/PageFiles/5260/P%c3%a5%20v%c3%a4g_rev03.pdf?epslanguage=sv

Kommentera

