Är det snällt att vara snäll när det handlar om betyg?

betyg
Häromveckan fick jag en mapp med betygsdokument i handen. Snart är det utvecklingssamtal och jag skulle kryssa i på en tregradig skala hur jag tycker att det går för eleverna. Alternativen var minus, noll och plus. En del lärare hade kryssat utanför fälten för att illustrera att det gick riktigt dåligt eller riktigt bra för vissa.

Medan jag funderade på hur jag tyckte att det gick för eleverna tänkte jag på Janis och hennes 100 omdömen som hon ska skriva. De papper jag skulle fylla i är ju rena semestern i jämförelse. Men samtidigt var det hela så korkat. Vad säger ett kryss i en ruta? Hur ska eleverna förstå att ett kryss i nollrutan kan betyda både ”det går bra, men jag vill se lite resultat också” och ”jag vet att du har varit sjuk, men du ligger inte efter så det är bara att köra på, jag tror på dig”?

glada tillropEn bekant till mig, som också är lärare, berättade att han brukar ge elever bättre omdömen än de egentligen skulle ha. Han hoppas att det ska få dem att gå på hans lektioner, eller jobba mer och bli mer motiverade. Det är å ena sidan ganska smart, för ibland måste man ju lura eleverna att de kan, eller ge dem en morot. Å andra sidan är det ju väldigt oärligt. Det finns ju andra sätt att locka fram den potential man ibland skymtar hos eleverna. Det måste väl ändå vara bättre att vara tydlig med vilka mål eleven når just nu och vad eleven behöver göra för att nå resten, eller högre.
Fast man kanske kommer längre med att vara schysst än att vara ärlig…

Comments
2 Responses to “Är det snällt att vara snäll när det handlar om betyg?”
  1. Liz skriver:

    Hej 🙂
    Jag har just påbörjat en utbildning och känner att det absolut inte är rätt för mig.
    Jag funderar istället på att utbilda mig till grundskolelärare. Det var så jag hittade till din blogg. Jag funderar även eventuellt att gå till specialpedagog efter det.

    Grejen är den att jag tycker att det verkar vara ett jobb som passar mig. Har även praktiserat två veckor på ett eftis och två veckor i en 2:a och trivdes jättebra. Problemet är att jag blir så osäker eftersom omgivningens respont inte alltid varit så positiv.
    Kritik gäller främst lönebilden och att det inte är en bred utbildning. Kommer jag orka med yrket hela livet?

    Hur såg du på yrket och lönen?
    Ser du dig själv jobba med samma jobb om tjugo år?
    Vad utbildade du dig?
    Min uppfattning är att lärarutbildningen får mycket kritik i medier. Stämmer den överens med din uppfattning? Känner du till om man ska undvika vissa högskolor?

    Vet att du inte kan svara på det här, men varför ska jag välja dette yrket? Fördelar/nackdelar.

    Tack så mycket. Liz

  2. metabolism skriver:

    Hej Liz! Det kommer ett svar till dig den 1/11 i ett inlägg. Ha det bra så länge. /Monica

Kommentera

