Okunskap om upphovsrätt oroar

bankomatEtt litet minne från lärarutbildningen:

Grupparbete. Vi har valt att producera ett läromedel. Jag älskar när man får göra ”riktiga” saker. Den här produkten kommer att komma till användning sen när vi i gruppen jobbar.

Vi skriver all text till läromedlet själva, men när det kommer till bilderna så händer någonting. För mig är det självklart att alla bilder som finns i produktionen ska vara fotograferade av oss. Inte tagna från tex. Flickr, även om de har vissa bilder som man får använda. Det handlar om stolthet och att jag vill kunna säga ”det här har jag gjort med mina egna händer. Jag har deltagit i varje steg av produktionsprocessen”. Det handlar också om att vara en förebild, och att det viktiga modellandet faktiskt kan ske på riktigt.

Därför blir jag en smula förskräckt när resten av gruppen tycker att det är mer konstigt att jag anser att vi själva ska fotografera än att man tar bilder från Internet och använder dem utan att skriva ut källan.

Med ett fåtal dagar kvar till deadline visar det sig att de bilder som de andra i gruppen sa var helt okej att använda inte alls är det. Går man till webbadressen står där ett tydligt © och All rights reserved.

Varför kan folk inte sånt här? Varför tror folk att man bara kan plocka saker och säga att ”nu är det mitt!”? Har det något med åldersskillnaden mellan oss i gruppen att göra, tänker jag. Men nej. Jag köper inte det. Det är en skillnad på 5 år, och ingen kan ha missat debatten om upphovsrätt som pågått de senaste åren. Dessutom vet de flesta att man inte får stjäla.

Det värsta är att de här människorna går på lärarutbildningens medieinriktning. Man tycker ju att saker som upphovsrätt och källhänvisningar borde diskuteras extra mycket. Eller att de blivande lärarna har upphovsrätt i åtanke när det ska göras presentationer och skapas produkter. Men nej.

Så, till alla som inte har koll på upphovsrätt eller som vill skaffa sig koll på upphovsrätt, här kommer några användbara länkar:

Skolverkets Kolla källan. Bra med elevanpassat material, exempelvis häftet ”Vadå upphovsrätt?”. Där finns även guider för lärare.
Svensk författningssamling, lagen om upphovsrätt.
Från Regeringskansliet, en broschyr om upphovsrätt, en broschyr om kopiering och nedladdning, samt en broschyr om upphovsrätten i informationssamhället.

Comments
4 Responses to “Okunskap om upphovsrätt oroar”
  1. janne skriver:

    Självklart är det du som är klokast… man får tjata massor om detta med eleverna. Jag gick en kurs om vår websida och fick då exemplet på dagiset som hittade tre snygga bilder av grönsaker på nätet, la ut dem och var nöjda, tills fotografen skickade sin faktura. Det kostade visst 3000… Jag brukar använda det som ett exempel. Men om man ska göra en PP-presentation inför gruoppen kan man ju ta ”vad man vill” eftersom det inte är publicerat då…

  2. Tor skriver:

    Det är väl alldeles utmärkt om man hittar bra och illustrativa bilder på Flickr som är CC-licensierade och anger upphovsmannen. Varför skulle man inte använda Flickr? Det är väl kvaliteten på slutresultatet som räknas.

  3. Lina skriver:

    Tor:
    Problemet är väl att de flesta inte vet hur/bryr sig om att kolla bildernas licens över huvud taget. Och heller inte anger vems bilden är. Och samtidigt står med pekfingret i luften om att man inte får lägga in citat i sin text som om man hade hittat på det själv.

  4. Monica skriver:

    Tor:
    Det var just kvaliteten på slutprodukten som gjorde att vi inte kunde använda Flickr. Vår kvalitet var för hög 🙂 Det handlade också om att vi skulle vara medieproducenter, och gå igenom hela produktionsprocessen själva. Visst kan man låtsas att man genom att använda bilder från Flickr ”hyrt in” fotografer. Men då förlorar man insikten om hur jäkla mycket jobb det är att skapa en produkt från början till slut.

Kommentera

