De ska ju ha betyg också…

Det ska mätas och vägas...

Det ska mätas och vägas...

Att man måste sätta betyg på elever vet jag. Men det var först förra veckan som jag kom till insikt om det. Det var under ett samtal med några av mina elever. Vi pratade om en uppgift och när den skulle vara klar som orden DU SKA SÄTTA BETYG PÅ DEM swischade genom huvudet. Och jag fattade att jag kanske måste sätta IG på elever som jag tycker är trevliga och roliga (eller MVG, så klart). Visst är det deras prestation som betygsätts, men inte bara. Deras person finns där också. Det är märkligt hur lätt det är att glömma bort det och bara ha kul på lektionerna.

Comments
4 Responses to “De ska ju ha betyg också…”
  1. janne skriver:

    Det kan kännas tufft, men det är ju inte snällt att ge en elev utan kunskap ett G efersom det kan bli ett problem nästa moment när han/hon fattar noll…

  2. Monica skriver:

    Precis! En del lärare har som strategi att ge lite bättre omdömen till elever som har det kämpigt, bara för att de ska bli mer motiverade. Vet inte hur bra det är. Får nog skriva ett inlägg om det.

  3. Magistern skriver:

    SÄTTA omdömen? GE och SÄTTA betyg? Eleverna visar upp en kunskapsnivå som motsvarar kriterierna för ett visst betyg. Har aldrig GETT en elev ett betyg. Semantik? Nej. Inte om ni tänker efter. 🙂

  4. Magistern: Vad ska man kalla det då? Vad ska jag sätta för ord på mina handlingar? 🙂 Tänk på att jag är ny och inte lärt mig tugget än… /Monica

Kommentera

