Tröstens ord till nya lärare

Jag har skrivit om det tidigare, om det att som nyexaminerad lärare inte vara den lärare som man vill vara. Som man hade föreställt sig att man skulle vara. För att det är så svårt, av många olika anledningar. Det går att förhålla sig till – man vet att man får ta en dag i sänder och att läraryrket är så komplext så att det tar bra lång tid innan man når dit. För utbildningen är en sak, verkligheten och erfarenheten en annan. Visionerna får komma först när man kan hantera vardagen utan att vara fokuserad på alla detaljer till 100%. Först då kan man lyfta blicken – och visionera mera.

Alldeles tårögd blir jag när jag på vägen hem läser Anne-Marie Körlings ord om att vara ny lärare. Det är trösterika ord, när allt känns jobbigt; när diskrepansen mellan vad man vill och vad man lyckas göra är mer eller mindre bråddjup.

Jag ville inte ha en kateder, jag ville inte vara en fröken, jag ville inte köra över, jag ville inte…

Väl ute i skolvärlden så gjorde jag det jag inte ville. För så börjar man ofta sin lärarroll. Man kliver rakt i de skor som står där. Man nästan måste göra så. Det ska man tillåta sig som lärare. Så får man tag i sin vision och kliver i de oprövade kängorna… och börjar bli den lärare man tänkte sig en gång.


Och som tur är finns det så mycket att glädjas åt som lättar upp det tunga. Och om man är lite snäll mot sig själv och har lite överseende med hur och vad man gör, så går det lättare.

Comments
3 Responses to “Tröstens ord till nya lärare”
  1. Marie skriver:

    Du både skrämmer mig och ger mig hopp i samma inlägg!

  2. Mats skriver:

    Håll ut – de första 20 åren är värst. Sen blir det som en vana!

    Äsch – jag skojar. Snart har du full koll!

  3. metabolism skriver:

    Jag har faktiskt lite mer koll för varje vecka, så du kan ha rätt!
    /Janis

Kommentera

