Hur kommer man ihåg allt man ska hålla koll på?

Man vill ju helst undvika att systemet kraschar. Då är det fler än systemet som kommer att känna sig ledsna.

Man vill ju helst undvika att systemet kraschar. Då är det fler än systemet som kommer att känna sig ledsna.

Det är många elever som gör många olika saker. Det är svårt att komma ihåg allt de gör och vad jag lovat att hjälpa dem med. Arbetsminnet blir rejält belastat under en lektion. Finns det någon forskningsstudie där man kopplat elektroder till lärares huvuden under lektionstid? Skulle någon göra det på mig skulle jag förmodligen ha sönder maskinen. Därför undrar jag (som vanligt): Hur gör ni?

Jag funderar på att skaffa en bok att skriva upp saker i, så att jag vet vad eleverna gjort. Alltså, inte bara som en kom-ihåg-lista, utan där jag skriver upp sånt som man inte får skriva i närvarosystemet. Som en hjälp för mig och i förlängningen även för dem. Det skulle kanske också få mig att verkligen tänka på att prata lite med varje elev under lektionerna. Hur gör ni för att dokumentera det ni gör i klassrumet?

Samtidigt vill jag ju undvika en massa papper och tjocka böcker som ligger och skräpar på mitt bord. Men det kanske inte går att undvika?

Comments
4 Responses to “Hur kommer man ihåg allt man ska hålla koll på?”
  1. Janis skriver:

    Jag memorerar allt i min magnifika minnesgoda hjärna! Moahahaha!

    Nej, jag försöker anteckna, men jag har inget riktigt bra system ännu. Måste ju kunna hitta det lätt också. Nu antecknas det i samband med lektionen, men sedan är man ju oftast intresserad av en individ och kan inte bläddra igenom anteckningar på lektionsnivå. Ett anteckningsblock med flik/elev tror jag att jag ska försöka, iaf tills man har en egen bärbar, för då skulle jag ta ett excel-ark där.

  2. Monica skriver:

    Först tänkte jag också göra något på datorn, men jag blir lite paranoid. Jag litar inte riktigt på det digitala, eller på nätverkstekniker 🙂 Tänk om någon skulle spionera på en? Men nu kanske jag överdriver…

  3. Morrica skriver:

    Excel FTW!

    Jag har ett excelblad för varje klass, där jag färgkodar resultat och skriver kommentarer om varje lektion och varje inlämnad uppgift. Bladet växer och växer och är vid slutet av terminen ofta ett jättepapper, men eftersom det ligger på Excel blir det aldrig ohanterligt utan tvärtom, med sorteringsfunktioner och vid behov formler får man en tydligt överblick över vad varje enskild elev haft för sig och hur de utvecklats (i bästa och flesta fall mot allt ljusare färger i sina resultatkolumner)

    Så länge man är duktig och sparar backupkopior är det det bästa system jag någonsin provat.

  4. Stråhatt skriver:

    Jag håller allt i huvudet fortfarande, jag vet att jag borde dokumentera allt, men hinner inte mellan lektionerna. 😦

    Mina handledarelever träffar jag förutom på lektionerna även en avsatt tio minuterssnack en gång i veckan, där vi kollar av hur det går i varje ämne och om jag kan hjälpa dem med något. Detta ligger utanför undervisningen både för dem och för mig. Vi checkar av hur de mår osv.

    Min tanke med det är att de vet att de ensam alltid har en tid avsatt, dessutom verkar det som om de vill prata, de vill har ”snacket”. Inom snacket finns även berömmet, och förberedande av utvecklingssamtal, jag talar om vad vi ska ta upp med föräldrar och de brukar få små uppgifter varje vecka. Exempelvis tänka över om de har några idéer hur vi ska lösa ett ev problem eller om de vill ha hjälp med något.

Kommentera

