Adoptera ord: blamera

blameraI sann ”adoptera ett ord”-anda väljer jag att adoptera ordet blamera. Några av er kanske använder det, men det har inte jag gjort. Lina påpekade, när DN:s kampanj dragit igång, att hon redan använde flera av de adopterade orden i vardagligt tal.

– Ju oftare det sker brott där vi upplever att vi inte får polisens hjälp, desto vanligare kommer det här att bli. När det gäller rånet mot G4S upplever man ju att polisen har blamerat sig ganska kraftfullt. Då är det klart att det ligger nära till hans för G4S att göra på det här sättet, säger han.

Så säger Petrus Bolin, säkerhetschef på Coop i en intervju i DN Ekonomi 3/10.

Smaka på den, säger jag. Blamera. Enligt nationalencyklopedin betyder ordet endast skämma ut sig. Den engelska översättningen är , roligt nog make a faux pas. I SAOB finns desto fler betydelser, här betyder det inte bara att skämma ut sig själv, utan även andra (att blamera ut någon). SAOB vidgar begreppet till att också innabär att ”blotta sig (l. sin brist på belefvenhet l. intelligens l. kunskaper) l. kompromettera sig l. göra sig löjlig”.

Ytterligare en betydelse är att tala illa om, eller att skymfa någon annan någon annan: ”Sådane otack­samme ock vahnartige menniskior, hvilcka, för­gätne af deras undersåtelige plickt ock skyldig­het, understå sig att blamera deras Konung.”

Tio gånger dagligen bör jag säga blamera, det ska väl räcka för att förhindra att ordet dör ut.

Comments
5 Responses to “Adoptera ord: blamera”
  1. kaisermikael skriver:

    Har själv precis provat att starta en blogg som kommer beröra mycket skol och utbildningspolitik då detta ligger varmt om hjärtat, så jag vill bara först tacka för en riktigt rolig blog här.

    Bra initiativ att adoptera ett ord dessutom, många ord försvinner, och det är rätt skoj att kunna lite avancerade ord ibland. Såsom frapperande, barockt, o.s.v 🙂

    • Monica skriver:

      Mikael: Tack för berömmet! Jag ska också titta in på din blogg.
      Janis: Hur går det med fåvitsko? 😉

      • Janis skriver:

        I fåvitsko litade jag till att google docs sparar dokumentet med jämna mellanrum … I fåvitsko litade jag på att när datorn stänger ner programmet jag arbetar i över nätet så kommer man alltid tillbaka där man var genom att klicka ”hämta” … I fåvitsko trodde jag att lektionsplaneringen nu var klar … Men datorn och nätet blamerade sig, och nu har jag fått sitta och rekonstruera alltihop. En härlig söndagseftermiddag och kväll!

  2. Janis skriver:

    Jag använder inte ordet annat än i untantagsfall – å andra sidan GÖR jag ordet varje dag, minst 10 ggr! Gills det? Ska iaf börja benämna mina missar vid dess rätta namn, på så sätt kommer jag att bidra till att cirka 125 elever kommer att införliva detta ord i sin vokabulär!

    Kaisermikael: Återkom gärna med en länk, vi läser ju gärna skolbloggar!
    Uppdatering: ibland trillar poletten ner väldigt lååångsamt – jag har ju redan en länk till dig, via ditt inlägg! Ska läsa!

    • Mikael Andersson skriver:

      Det kan ibland ta lite tid men tillslut så brukar poletten trilla ner 🙂

      Jadå jag har precis börjat med bloggen så det kommer komma mycket mer skolrelaterat när det händer saker. Mycket som händer i skolans värld politiskt och där mitt i sitter jag med goda kontakter hos dem som påverkar (LR och Lärarförbundet) och de som skapar (politiker) 🙂

Kommentera

