Ett kungarike för lite royalties!

Hybris, någon?

Sveriges nationallitteratur. Hybris, någon?

Min uppsats, min älskade, hatade uppsats används i år som exempeluppsats på lärarutbildningen. Det är ju inte riktigt klokt. Min uppsats som jag svettats med (och på) så länge. Den ska analyseras och behandlas på ett seminarium. Enligt uppgifter så är det ett 90-tal studenter som går kursen. (Eller har jag bara hittat på det? Många är de i alla fall). Det betyder att minst 60 % av dem har läst den. Om de har förstått den skiter jag i, huvudsaken är att de har läst den. När ett verk lämnar författarens händer har hon ju inte längre kontroll över den, så det finns inget jag kan göra åt deras förståelse. Tänk att få vara en fluga på väggen under seminarierna…

Min uppsats är 50 sidor. Skriver man ut den på högskolans skrivare betyder det att folk har betalat allt mellan 25 till 35 kronor för att läsa min uppsats. Det är ju lika mycket som en pocketbok! Alltså, jag vet inte om ni förstår vilket tankemaskineri detta har satt igång. Nu sker läsningen av min uppsats visserligen under ett slags tvång, men det är ju kul att folk kan tänka sig att betala för något som jag har skapat.

Det här skulle min första opponent få reda på. Jag är nämligen fortfarande lite bitter.

Comments
One Response to “Ett kungarike för lite royalties!”
  1. kaisermikael skriver:

    Roligt att se att uppsatser kommer fram 🙂 Får jag fråga vart du studerade och vad uppsatsen handlade om ? Mitt examensarbete har uppmärksammats på helt annat sätt av politiker och samhällsintresserade, men ämnet var lite för provokativt för högskolan jag studerade på 🙂 Men visst är det underbart att få lite kredit för det man gör 🙂

Kommentera

