Dags att ta tag i saker och ting

Jag har inte bloggat på ett antal veckor, som någon möjligen har noterat.

Eftersom jag är Metabolisms enda kvarvarande student har jag i stället lagt kraft och energi på att gnälla på min kurs. Nu när Janis och Monica jobbar blir det jag som får stå för allt studierelaterat gnällande, och det är inte lätt ska jag säga er.

Nu är jag så trött så trött att jag pendlar mellan att vilja skriva ihop någon sorts utvärdering i rapportform och mellan att helt enkelt vilja ge upp hela utbildningen (med mindre än 15 veckor kvar av 5,5 års studier).

Jag har ofta försvarat lärarutbildningen i allmänhet och min högskola i synnerhet. Jag har tyckt att det funnits en hel del oförtjänt kritik. Trodde jag. Nu inser jag att jag nog mest reagerat på hur lärarstudenter som grupp framställts, eftersom jag inte känt igen mig själv. Andra kan jag dessvärre känna igen lite grann (ja, det är drygt sagt).

Vad är det som har hänt?
Detta undrar många när de än en gång störs av min klagolåt. Tyvärr, måste jag säga, är det inte en enda sak. Felen på utbildningen är så många och grova att det knappt går att börja reda ut härvan. Det handlar om allt ifrån upprepade administrativa missar (administrationen tappar bort bedömningsunderlag och blanketter, och skyller sedan på VFU-handledare och studenter) till kurser utan ordentliga betygskriterier och/eller fel antal veckor för att fylla kursens poäng. I övrigt så har man en syn på oss studenter som halvt inkompetenta typer, vilket ger att det aldrig blir någon möjlighet till fördjupning i någonting. Studievardagen blir extremt tungrodd under sådana förhållanden.

Vilket alternativ röstar ni på: rapport eller avhopp?

Comments
3 Responses to “Dags att ta tag i saker och ting”
  1. christermagister skriver:

    Mitt råd är att du försöker koncentrera dig på studierna i 15 veckor till, plockar ut din examen och sedan skriver en rapport!

  2. Janis skriver:

    Håller med Christer – och rapporten kan kanske bli något av ett PÅhopp? 😉 Gråt ut när vi ses! Vi ska torka dina tårar och gjuta nya livsandar i dig!

  3. Majken skriver:

    Kanske i senaste laget, men jag röstar såklart också på en rapport. En blivande lärare som redan är så kompetent som du är ska såklart vara formellt behörig!

Kommentera

