En ny lärare blir sågad (för första gången)

I dag blev jag ordentligt sågad av en arg elev.

Delvis med rätta, delvis orättvist. Det sved till ordentligt, men jag känner att jag kan komma över det och inte kommer gräva ner mig.  Hoppas jag,  jag får se hur det känns kl 04.00 i morgon bitti  – den där  tidpunkten på dygnet då saker och ting brukar göra sig påminda.

Kanske hade jag fått styrka nog så jag klarade av detta från mötet med den lilla hunden på bussen. Den som satt på andra sidan mittgången och bara l ä n g t a d e  efter just mig. Dess ögon som inte såg annat än mig, dess intensivt glatt viftande svans och otåliga gläfsande för att just vi två skulle få närmare kontakt. (Att jag började fundera på själavandring och på möjligheten att den lilla hunden i ett tidigare liv varit MIN lilla hund och nu kände igen sin gamla matte och ville hälsa – det behöver jag ju inte orda om här.) *

Hur som. Den förbehållslösa kärleken från en hund är ju något helt annat annat än elevers känslor inför sina lärare. Förstås och som tur är. Elevers uppskattning måste man förtjäna.  Och när de skäller ut en, måste man försöka kunna ta det. Jag antar att man blir luttrad med tiden – för så förträffligt bra så att jag aldrig mer råkar ut för det, det tror jag aldrig att jag blir.  Det gäller bara att lyckas göra något konstruktivt av såväl den befogade som den obefogade kritiken. Jag vet i alla fall vad jag ska göra den här gången. Sedan får jag ta en utskällning i taget.  Men låt nästa dröja ett tag, tack, för än så länge är den nya läraren lite skör!

* ett gott exempel på det sköna bloggskrivandet! En utvikning som borde, men inte har, redigerats bort. För på en blogg skriver man som man vill, det tycker iaf den här metabolisten!

Comments
2 Responses to “En ny lärare blir sågad (för första gången)”
  1. Stråhatt skriver:

    Bli sågad i stundens hetta, det hör till :-)Vi är människor med hud och känslor inga robotar sa jag till en elev idag när vi gick igenom en händelse som hade hänt igår. Jag var arg, han var arg, idag var vi lugna och vi förde en lugn dialog som förhoppningsvis leder framåt för oss båda. Inga konflikter = ingen utveckling.

    Ha det gott

  2. Tweedelee skriver:

    Jag har också blivit sågad ibland, ”sur” är ett ord som nämnts… Jag tänker alltid på att det är läraren som sågas inte personen 😉

Kommentera

