Lärarromaner: pepp eller depp?

Det snurrade runt en idé om att läsa böcker om lärare. Kanske skulle jag få bekräftelse på det jag känner och upplever. Så tänkte jag. På biblioteket råkar jag hitta Agnes Grey av Anne Brontë. I förordet läser jag att boken till stor del är baserad på hennes egna erfarenheter som guvernant.

Det är oklart varför Anne lämnade sin anställning [som guvernant] på Blake Hall. Men dottern i familjen, Mary Ingham, som dog först 1920, såg till att lämna efter sig ett omdöme om Anne:’ Hon passade verkligen inte som guvernant.’

Det är här jag blir lite orolig. Redan i första kapitlet får jag olustkänslor när de barn som Agnes ska undervisa presenteras. Rent berättartekniskt verkar det vara en plantering. De här barnen är onda och Agnes har ingen koll på barn.

Sen får jag flashbacks från läsningen av Torgny Lindgrens Skolbagateller medan jag försökte skriva till mina överordnade och kommer ihåg den ekande känslan av tomhet och kyla. Vad är det för helvetesgap jag ska jobba i, tänkte jag då.

Det kanske inte är så smart att läsa böcker om misslyckanden nu så här i början. Det finns självklart stora (terapeutiska?) poänger i igenkänningsläsning, men är det det jag behöver? Vore det inte bättre med lite pepp?

Comments
One Response to “Lärarromaner: pepp eller depp?”
  1. Janis skriver:

    Jo, pepp är mycket bättre! Jag tycker du ska läsa om Camus ”Den första människan” med det fantastiska lärarporträttet av Monsieur Bernard, se här:
    https://metabolism.wordpress.com/2007/12/08/om-larare-ur-litteraturen/

    Och visst fanns det en fantastisk lärarinna i Moa Martinssons ”Mor gifter sig”?

    Och i den charmiga ”De gröna åren” om en pojkes utbildning av Cronin finns också en härlig lärare!

    För att nämna de jag kommer på på rak arm. McCourt har du kanske redan plockat fram ur bokhyllan och tröstat dig med.
    /Janis
    (Har du funderat på det senaste datumförslaget?)

Kommentera

