Dags för nya lärare att börja förbereda sig för sina första utvecklingssamtal

Det enda jag vet med säkerhet att jag inte tänker ta upp på mina kommande utvecklingssamtal är hur eleverna ”ÄR”. Resten måste jag fundera över, helst i lugn och ro – så det är bäst att jag börjar nu. Letar på nätet till att börja med, ska öppna upp bokskåpet med kurslitteraturen lite senare. Tankar om utvecklingssamtal från de erfarna mottages tacksamt!

Gunillas Granaths tips rörande utecklingssamtalet:

  • Var tydlig – linda inte in budskapen till oigenkännlighet
  • Var öppen med elevens och lärarens olika roller och förutsättningar i samtalet – hymla inte med maktförhållandet
  • Fokusera på elevens kunskaper/brist på kunskaper – halka inte in på personbeskrivande egenskaper eller förmodade attityder
  • Var uppmärksam på ditt genustänk – även de mest insatta lärare trillar lätt in i stereotyper
  • Var inte rädd för konflikter – din uppgift är att berätta hur eleven ligger till och hur eleven kan utvecklas, även om det inte alltid är poplulärt att höra
  • Lite humor är aldrig fel!

Läs artikeln ”Vad gör ett utvecklingssamtal lyckat” i sin helhet här på Skolverket

Den senaste versionen av ”Likvärdig bedömning och betygsättning” (2009) innehåller också regler för utvecklingssamtal.

Den går att ladda ner i pdf-format här på Skolverket.

Johan Hofvendahls avhandling ”Riskabla samtal – en analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal”

kan man läsa bland annat här på Skoliportalen. Rekommenderas! Metabolisms Monica har skrivit om den tidigare, se här.

Leif Strandberg och hans tankar om IUP och lärande talar ”alla” lärare om, men själv har jag inte läst ett ord av honom, än mindre lyssnat till en föreläsning.

Förhoppningsvis hittar jag boken hos någon av kollegorna. Den sägs kunna vara till stor nytta om man arbetar med IUP och utvecklingssamtal. Kolla in den här länken. Lathundar för IUP och Vygotski-tänk (skrivna till eleverna men lika läsvärda för läraren) bjuds det också på!

Comments
7 Responses to “Dags för nya lärare att börja förbereda sig för sina första utvecklingssamtal”
  1. Morrica skriver:

    Mitt bästaste tips: eleverna är oftast nervösa inför utvecklingssamtalet, inled med lite småprat om väder och vind, tvprogram eller något annat lättsamt så att eleven får en minut på sig att hämta andan.

  2. Jag skulle vilja lära mig mer om elevledda utvecklingssamtal: http://www.dn.se/sthlm/utvecklingssamtal-som-leds-av-eleverna-lyckad-satsning-1.844285

    Annars kan man väl säga att det tar ett tag innan man lär sig att leda/styra/genomföra ett utvecklingssamtal men det är viktigt att alla känner sig relativt avslappnade som Morrica skriver.

    Att, som jag, alltid ha utvecklingssamtal med hjälp av tolk är också oerhört problematiskt. Jag har ju ingen aning om det jag vill få fram verkligen når fram…

    • Janis skriver:

      Tack för länk! Elevledda u-samtal låter mycket intressant, och av många anledningar.

      Jag har aldrig varit nervös som förälder, men det kan ju faktiskt föräldrar vara, inte bara eleverna (och nyexade lärare!) – det måste jag också komma ihåg att tänka på. Skolan kan ju vara ett gammalt trauma för vuxna.

      Ja, tolkade samtal kräver bra tolkar! Och det är ju inte bara språket utan föreställningar om skolan och lärare, som också spelar in.

  3. Tweedelee skriver:

    Min ambition är att eleverna är de som ska höras mest. Det skulle vara spännande att göra det så där strukturerat och genomtänkt som på Fittjaskolan, riktigt så duktig är inte jag. De får ett papper med lite frågor några dagar innan som de går igenom och svarar på. Papperet följer med till samtalet och eleven får gå igenom frågor och svar, jag och föräldrarna lyssnar. Oftast tycker vi lika, jag och eleven.

    De blir duktigare och duktigare på att prata, det är också en rolig utveckling.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] I Janis inlägg om utvecklingssamtal och mitt inlägg om samma sak finns länkar som leder till artiklar om vad man kan tänka på, samt […]



Kommentera

