Nu har jag varit lärare i en månad

En bild av en tårta

Ay caramba! I dagarna har jag firat min första månad som lärare. Man borde knna göra en slags analys, men intrycken är fortfarande så många och nära att jag inte fått distans ännu. Det krävs minst en middag med medmetabolisterna för det.

Det är märkligt, för samtidigt som tiden går långsamt så går den väldigt fort. Samtidigt som inget händer sker tusen saker. Visserligen passar det min dubbelhet, det ska ju vara allt på en gång, liksom, men nu när ALLT är nytt så krävs det att jag jobbar stenhårt för att det inte ska bli kaos. Så, vad har jag lärt mig?

  • Vill man få något gjort ska man göra det själv.
  • Det är inte taskigt att ställa krav på eleverna.
  • Man kan aldrig vara för tydlig.
  • Att läsa instruktioner kräver en mognad som inte alla har.
  • Spara ner saker från nätet genom att högerklicka, inte dubbelklicka, annars stängs webbläsaren ner.
  • Man kan verkligen bara leda en åsna fram till vattnet, sen tar superkrafterna slut.
Comments
4 Responses to “Nu har jag varit lärare i en månad”
  1. christermagister skriver:

    ”Att läsa instruktioner kräver en mognad som inte alla har”…

    Att skriva dem också! 😉

  2. Magistern skriver:

    Var är gillaknappen?

  3. Janis skriver:

    Magistern har rätt, det skulle behövas en gilla-knapp! Särskilt det där med tydlighet och instruktioner känner jag verkligen igen!

  4. Ha ha ha, vilket härligt inlägg. Och jag gillar Christers kommentar.

    Jag minns inte ens min första månad, knappt min första termin. Det var oerhört tufft!

    Lycka till och tack för att du delar med dig!

Kommentera

