Tidningen Lära Stockholm

Lära i Stockholm nr 4 Gatarski s 16ff

Jag tror inte jag kommer bli klokare över VAD JAG HÅLLER PÅ MED efter att jag läst artikeln. Mer troligt är att jag kommer att tvivla än mer. Men tvivel är ju alltid en utgångspunkt. Med tvivel kan man komma långt. Tror jag.

.

.

I nr fyra av ovan nämnda tidning intervjuas Richard Gatarski i en artikel med rubriken ”Skolan har spelat ur sin roll”. Eftersom jag för närvarande undrar vad jag egentligen håller på med i min undervisning ska jag läsa den med intresse.

Klicka på denna  länk, där ni hittar nr 4 publicerad i pdf-format .

Uppdatering:

Intressant, och mycket jag gillar  – men nej, jag håller INTE med om att skolan som fysisk mötesplats skulle vara förlegad. Att elever lärt sig japanska genom att spela spel och Gatarskis barn (precis som min yngsta)  lärt sig engelska på nätet och genom teven (och Xbox, inte minst) betyder inte att skolan spelat ut sin roll. Så enkelt går jag inte med på att det är! Träffade en gång en äldre tonåring som helt lärt sig engelska genom tv-spel (de undervisade inte i engelska i hans hemland), han pratade flytande men med ett begränsat ordförråd, och skriftligt kunde han inte alls hantera engelskan. Som ett exempel. Tror alldeles säkert att skolengelskan betytt en del del för min son, till och med med den tråkiga läroboksundervisningen har allt varit med och bidragit (även om det är synd och onödigt att den oftast är så tråkig). Borde diskutera det närmare, men jag lyckas inte fördjupa mig i någonting numera, här på bloggen.

Men vart ska man gå, man måste väl vara någonstans
medan man lär sig även om man använder en bärbar
apparat?
– Inte till någon skola i varje fall. Kunskapa kan man
göra hemma, på tunnelbanan eller på stranden. Jag vet
elever som har lärt sig japanska i femman bara genom
att spela spel. Det har inte skolan hjälpt till med. Mina
egna barn har lärt sig engelska på nätet och genom att
titta på teve, inte i skolan. Där håller man många gånger
på med samma engelskbok som jag hade när jag gick i
skolan, och det har ju hänt en del, även språkligt, sedan
70-talet.
– Jag tycker att man ska lyssna på ungdomarna själva
och skapa miljöer för lärande aktiviteter som passar deras
behov.
Kommentera

